Meer dan 2000 euro moeten betalen dan op de offerte staat, mag dat? | Radar Checkt!

Meerwerk, je komt er vaak niet onderuit als je een aannemer of schilder in huis haalt. Logisch, want vooraf kan niet alles altijd gezien worden. Maar als facturen twee of drie keer zo hoog zijn als de offerte vallen klanten van Schilders Groep Nederland (SGN) van hun stoel. De door Radar ingeroepen vastgoedjurist maakt er korte metten mee: maximaal 10 tot 20 procent meerwerk is toelaatbaar, en anders moet er tussentijds akkoord worden gegeven op een nieuwe offerte. En dat is nou juist niet het geval.

Update

Update 4-10-2022: de kantonrechter heeft op 7 september 2022 uitspraak gedaan in het geschil tussen Roelofsen en het schildersbedrijf.

De rechter oordeelt onder meer dat Roelofsen niet of onvoldoende heeft onderbouwd dat het schilderwerk onkundig is aangebracht en dat daarom geen sprake is van een tekortkoming van het schildersbedrijf. Daarnaast oordeelt de rechter dat Roelofsen onvoldoende onderbouwd heeft betwist dat hij akkoord zou zijn gegaan met meerwerk en aanvullend werk. De kantonrechter wijst de vorderingen van het schildersbedrijf toe. Roelofsen heeft aan Radar laten weten dat hij een hoger beroep overweegt.

Het is niet al goud wat er blinkt, weten inmiddels meerdere gedupeerden die met SGN in zee gingen.

Ruim 2000 euro duurder

De familie Roelofsen kreeg van SGN een offerte: 3.837 euro voor schilderwerk. De uiteindelijke factuur? Flink wat schade en rommel in en rond het huis en een factuur van 6.105 euro. De offerte werd in januari opgemaakt. De werkzaamheden gingen in april van start en direct begonnen de schilders over meerwerk.

'Ik heb direct gezegd: dit is de offerte, alles zit erin. Toen kwam de eigenaar naar me toe en zei dat ze zich aan de offerte konden houden, maar als ik écht goed schilderwerk wilde werden er meerkosten gemaakt.' Dat vond Roelofsen vervelend, want bij een offerte ging hij er vanuit dat er sowieso goed schilderwerk geleverd zou worden.

'Ik heb direct gezegd: dit is de offerte, alles zit erin'
 

Rotzooi

Als de schilders eenmaal begonnen zijn is het huis van Roelofsen twee maanden een rotzooi. 'Ze kwamen af en aan, de ene dag kwam er niemand, de andere dag wel. Daarna hoorden we heel lang niets en kregen we de factuur. Die moest binnen acht dagen worden betaald. Terwijl de verfblikken hier nog in de gang stonden, de rommel er nog lag en er geen oplevering was geweest.'

Zo vind je een betrouwbare klusjesman

Rechtsbijstandsverzekering

Roelofsen vindt het een vervelende situatie. 'Achteraf hoor je van meer mensen dat het zo is gegaan.' Hij schakelt zijn rechtsbijstandsverzekering in. Die stellen: 'Bij een geschil over de voorwaarden is de offerte ten allen tijde leidend.' Maar daar heeft Schilders Groep Nederland geen boodschap aan. Zij sturen de offerte door naar een incassobureau. Roelofsen heeft inmiddels het offertedeel van de factuur betaalt.

'Ze hebben de dakkapel overgeslagen, er zit allemaal witte verf op de deur, omdat ze na het schilderen van het kozijn de deur hebben dichtgetrokken, ze hebben mijn houten ladder vernield en alles zat onder de troep.'

Verbouwen? 13 tips om dat voordeliger te doen

Fons haalt verhaal

Voor vastgoedjurist Remko van den Wildenberg is het klip en klaar: 'Meerwerk kan gebeuren, maar dan moet de klant akkoord hebben gegeven op een kostenspecificatie. Dat zie ik hier nergens terug.' Uiteraard gaat Fons langs bij Schilders Groep Nederland om hun kant van het verhaal te horen...maar...geven zij thuis?

Louche slotenmakers

Fons legde eerder al de wereld van de louche slotenmakers bloot. Je kunt de uitzending hier terugzien:

Forumreacties

4
  • Door Radar

Is het jou weleens overkomen dat een klusjesman of aannemer met een veel hogere factuur komt dan eerder was afgesproken? In de Radar-uitzending van 8 november gaat verslaggever Fons Hendriks verhaal halen bij een bedrijf dat meerwerk als verdienmodel ziet. Je kunt de uitzending hier terugzien: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/meer-dan-2000-euro-moeten-betalen-dan-op-de-offerte-staat-mag-dat-radar-checkt/

  • Door Veldt01

De meeste mensen snappen niet wat "meerwerk" maar ook "minderwerk" precies inhoudt. Een bedrijf brengt op basis van het gevraagde en wat zij redelijkerwijs (vanuit hun rol als specialist) mogen verwachten een offerte uit. Alles wat daarbuiten valt (op basis van de initiële opdracht) valt onder meer of minderwerk (en daar moet door de opdrachtgever voorafgaand aan de uitvoer toestemming voor worden gegeven, gebeurd dat niet dan is er doorgaans geen recht op verrekening). Waar het meestal mis gaat is dat aannemers doorgaans heel slecht zijn in nee zeggen, dit in combinatie met de opdrachtgever die zich met de bouw bemoeit, zich steeds weer bedenkt en nieuwe opdrachten / aanpassingen door laat voeren die stuk voor stuk verrekend worden als extra werk en dit kan al heel snel uit de hand lopen. Overigens lijkt 2K veel maar dit kan voor een grotere klus ook relatief weinig zijn. En helaas ook een goede aannemer heeft recht op meerwerk/extra werk en een mindere zal hier inderdaad zijn offerteprijs op aanpassen om de "klus" te krijgen en daarna de benodigde marge te behalen (meteen ook een goede les voor een klant die zo nodig voor de laagste prijs moest gaan).

  • Door Ton2.1

In 2020 heb ik mijn huis laten schilderen via 'Vereniging Eigen Huis'. Online een offerte aangevraagd: € 2700, dus volgende stap. Bij controle door het schilderbedrijf bleek dat mijn vlakke voordeur zonder openingen, met weldorpel, niet gezien werd als vlakke deur, maar als bewerkte deur: toeslag. Een paneel in een pui werd gezien als 'raam'. Volgens mij hoefde er alleen een extra tussendorpel geschilderd te worden. Het kozijn waar het paneel in zat was al berekend. Deuren met stapeldorpels? Bewerkte deuren, ook al heb je daar nauwelijks meer werk aan dan ten opzichte van een dichte deur. Groot glasvlak in een deur (slechts 3 stapeldorpels aan de onderzijde)? Net zo duur als een deur met een patrijspoort... Bijgestelde offerte: € 4.300. En graag nu beslissen... "Want het is druk" Omdat het hard nodig was schoorvoetend en met tegenzin akkoord gegaan. Behandelingen doorgesproken: schuren, kitten, grondverf, 2 lagen aflakken. Omdat ik de week dat de schilders kwamen thuis was, heb ik zelf kunnen zien dat meerdere behandelingen anders, of zelfs helemaal niet, zijn uitgevoerd. Bij de oplevering gemeld, maar de mijnheer van Eigen Huis vond het prima geschilderd. Overal spatten: op mijn glazen luifel, op de vensterbanken, op mijn laminaat... Geen verf achtergelaten voor bijwerken van beschadigingen. Uiteindelijk zijn er 2 schilders 3,5 dag bezig geweest. De (kwaliteits)verf had ik zelf gekocht. De 3e schilder lag te slapen in de bedrijfsauto. Had een zwaar weekend gehad. Als ik e.e.a. dan omreken was de prijs zeker €1.000 te hoog. Na nog geen 3 maanden begon het schilderwerk te scheuren. Bijgewerkt met een andere kleur. "Want het moet nog opdrogen en dan is het dezelfde kleur". Ja, ja... Over 3 jaar laat ik mijn huis weer schilderen, maar vraag zelf direct wel meerdere offertes op bij schilders. Nooit meer via Eigen Huis!