Meer dan 650 klachten over gewijzigde voorwaarden van a.s.r. Vitality | Radar Checkt!
Vier keer per week cardio-sporten en daarnaast ook drie dagen per week heel veel wandelen om je gestelde beweegdoelen te bereiken. Deelnemers van a.s.r. Vitality trokken en masse aan de bel bij Radar vanwege gewijzigde voorwaarden en die gingen ook nog eens na een paar dagen al in. Een sportarts waarschuwt dat het té veel is en ook een advocaat fluit a.s.r. terug.
Het Vitality programma werd in 2019 door de verzekeraar in onze uitzending gepromoot: 'Kom dagelijks in beweging en word beloond. Met a.s.r. Vitality blijf je in beweging. Via de app verdien je namelijk punten door stappen te zetten, je hartslag te verhogen. En die punten kun je inwisselen voor de leukste week-, maand- en jaarbeloningen!' Een weekbeloning is bij de start van het programma vijf euro waard en kan ingewisseld worden voor waardebonnen van bijvoorbeeld een bon voor Bol.com of Intersport.
Jaardoelen behalen voor veel korting
Ook kun je meedoen voor geldteruggave op de aanschaf van een fitbit of Apple Watch. Haal je in een maand 2500 punten dan verdien je een deel van het aankoopbedrag terug, in 24 maanden kun je zo het volledige aankoopbedrag terugverdienen. En sommigen doen ook mee om een verzekeringskorting te krijgen: Deelnemer Patrick Zwegers krijgt door zijn jaardoelen te behalen jaarlijks zo'n 500 euro korting op zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering.
In totaal kent het programma 65.000 deelnemers, maar of dat aantal zo hoog blijft is de vraag. Het regent klachten in de Radar-inbox. Van intensieve sporters die vinden dat vier in plaats van twee keer per week cardio-sporten teveel is, tot 60-plussers die opeens buitensporig veel moeten gaan bewegen.
'Dit is niet meer gezond'
Patrick is één van de fanatieke deelnemers, zijn standaardschema is driemaal per week hardlopen, tweemaal één uur en eenmaal 45 minuten. Daar verdiende hij dan 800 (2x 300 + 200) punten mee. Slaat hij één hardlooptraining over dan gaat hij twee dagen wandelen, meer dan 10.000 stappen (goed voor 100 punten per keer). Ook dat is opgeteld 800 punten. Om onder de nieuwe voorwaarden aan de 800 punten te komen moet hij vier keer minimaal een uur gaan hardlopen (4x200). Wordt hardlopen met wandelen gecombineerd dan wordt het aantal dagen sporten en de duur alleen maar hoger!
'Dat is niet meer gezond', zegt Patrick. Hij krijgt bijval van emeritus hoogleraar Frank Backx: 'Vier keer is voor de meeste mensen teveel. Bij drie keer in de week hardlopen heb je altijd een hersteldag tussendoor, maar bij vier keer heb je dat niet meer. Dan liggen blessures op de loer. Daar gaat a.s.r. een stapje te ver'.
Harder aan de bak voor minder bonnen
Dat belonen werkt, merkt Radar aan de klachten. Om de felbegeerde Bol.com-bonnen te verdienen, moeten mensen nu veel en veel harder aan de bak, maar ook de waarde van de bonnen is verlaagd. 'Ik moet twee keer zoveel hardlopen voor minder bonnen, ja, dat werkt ongelofelijk demotiverend', laat een deelnemer aan ons weten. Dat belonen werkt, blijkt uit onderzoek waarop het internationale programma is gestoeld.
Update naar aanleiding van onze uitzending
In de studio nam Akkie Lansberg, directrice van a.s.r. Zorgverzekeringen plaats. Hier vertelde Lansberg dat de kosten-baten-balans van hun programma niet klopte, waardoor zij een verandering moesten aanbrengen. De klanten die hierdoor opeens veel meer moeten gaan bewegen om hun smartwatch terug te verdienen, worden tegemoetgekomen, aldus Lansberg: ‘De klanten hebben gelijk met hun klachten over het programma en daar gaan we ook aan tegemoet komen. Klanten die door de aanpassingen net niet een bepaald level hebben gehaald, daar gaan we heel coulant in zijn. En we gaan zorgen dat die toch op dat level komen.’
‘We gaan echt zorgen dat de mensen die in twee jaar hun smartwatch wilden terugverdienen, dat die dat op hun oude doelstellingen kunnen doen. En hetzelfde geldt voor de jaarbeloningen. Tegelijkertijd hebben we wel de doelen aangepast, dus de beweegdoelen, die worden wat uitdagender. En dat betekent dat mensen iets meer moeten bewegen of iets vaker. Dus dagelijks moeten bewegen om hun beloningen te kunnen verdienen.'
'Dus mensen die nu iets hebben aangeschaft kunnen met de huidige doelen en huidige bewegingen gewoon kunnen afronden. En dit gaan we ook aan Patrick en aan alle andere klanten die dit betreft vertellen. Dat hebben we gewoon niet goed gedaan en dat gaan we natuurlijk graag terugdraaien voor die klanten.'
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
19Ik ben deelnemer aan het ASR vitality programma. Dat is een betaalde dienst, waarbij verzekerden bij ASR en bij DITZO in de loop van 2 jaar een sporthorloge dat ze via ASR-Vitality gekocht hebben, kunnen terugverdienen door te bewegen. Om het gadget terug te verdienen moet een bepaald aantal punten behaald worden. ASR Vitality breekt het contract met de deelnemers vandaag open en zet de rem op behaalde punten en beloningen, zodat het vrijwel onmogelijk wordt aan de voorwaarden te voldoen. De veranderingen gaan over 3 dagen al in. Deelnemers krijgen veel minder punten voor activiteiten, 60-plussers worden extra punten gekort en de beloningen, die verdiend kunnen worden met bewegen worden plotseling kleiner (75%). Hiermee benadeelt ASR hun klanten en tonen zij zich een onbetrouwbare partner. Voor mij als 66-jarige is het echt slikken. 50 punten minder omdat de 60+ bonus vervalt, lagere puntenaantallen voor de inspanning en dan ook nog opeens een verlaging van de beloning. Het voelt voor mij als erg oneerlijk, een contract openbreken halverwege de rit. ASR verpakt de wijziging in een opgeklopt verkooppraatje maar eigenlijk heeft het alle schijn van een gewone bezuiniging. Mijn vraag is of ASR dit zomaar mag doen, in plaats van eventueel nieuwe voorwaarden aan te bieden aan nieuwe klanten en of ik als klant kan vragen om financiële compensatie voor geleden schade? Op deze manier is het voor de meeste verzekerden onmogelijk het door ASR beloofde bedrag voor een sporthorloge ooit nog terug te verdienen. Ik zou het redelijk vinden als ASR de gedane beloften na zou komen totdat de deelnemers hun horloge terugverdiend hebben. Voor een nieuwe termijn, waarbij een nieuw horloge kan worden terugverdiend zouden dan andere voorwaarden kunnen gelden. Ook moet een bezuinigingsmaatregel eerlijk als zodanig benoemd worden en niet verpakt in een zeer doorzichtig verkooppraatje. En de deelnemers zouden zo'n mededeling minstens drie maanden tevoren moeten krijgen en de gelegenheid krijgen hun contract op te zeggen voordat de nieuwe voorwaarden ingaan.
Ik zou hen de vraag stellen op basis waarvan ze van mening zijn dat deze actie gerechtvaardigd is.
Getracht verbinding te leggen via hun WhatsApp dienst. Er wordt niet geantwoord. Maar ik geloof heus wel dat ze zich hiervoor juridisch goed ingedekt hebben...