Meubelverkoper heeft problemen met leveren en terugbetalen

Schermafbeelding 2024 04 11 Om 19.56.58

Je hebt honderden euro’s betaald voor eetkamerstoelen die binnen drie weken geleverd zouden worden, maar vervolgens heb je na maanden wachten geen stoelen én het geld ook nog niet terug. Evita ging op onderzoek uit.

Klachten op forum

Al maanden melden zich op het forum van Radar wekelijks klanten van de meubelwebshop Woneninterieur.nl. De klachten zijn steeds hetzelfde: eerst wordt de levering van de bestelde meubels steeds uitgesteld en vervolgens, na annulering van de bestelling, laat de terugbetaling erg lang op zich wachten. Meerdere gedupeerden laten aan Radar weten aangifte te hebben gedaan tegen het bedrijf.

Agressieve klanten

Wanneer we een bezoek willen brengen aan de webwinkel, blijkt dat het adres in Rotterdam slechts een postadres is. En we zijn niet de enige die daar komen informeren naar Woneninterieur. Volgens de receptionist zijn er al tientallen mensen op het adres geweest, waaronder een aantal ‘best agressief’. 

'Geen oplichting’

Als we de eigenaar uiteindelijk spreken, geeft deze direct toe dat er zaken niet goed zijn gegaan, maar ‘het is geen oplichting, ofzo’. De eigenaar betreurt dat mensen naar aanleiding van eerdere slechte reviews hun order annuleren, terwijl de bestelling gewoon geleverd had kunnen worden. Daarnaast belooft de ondernemer dat iedereen terugbetaald zal worden. 

Terugbetalingen

Naar aanleiding van het gesprek met de eigenaar van Woneninterieur sturen we hem een lijstje met daarop een aantal gedupeerden. Een aantal daarvan wordr kort daarna inderdaad terugbetaald, een aantal dus ook niet. Verder geeft de eigenaar aan dat hij op korte termijn ‘stappen genomen kunnen worden’, omdat met een zakelijke lening een buffer zal ontstaan. 

Thuiswinkel Keurmerk

Tot 15 december 2023 had Wonenintereur het Thuiswinkel Keurmerk. Dit lidmaatschap is op die datum beëindigd, ‘omdat de webshop niet aan de kwaliteitseisen voldoet’. Als je vóór 15 december iets besteld hebt, kun je met een klacht ook terecht bij Thuiswinkel.org: ‘Consumenten kunnen bij ons terecht voor bemiddeling bij klachten over Woneninterieur en/of bij de Geschillencommissie Thuiswinkel een geschil indienen.’