Moederbedrijf Sapph failliet verklaard: ben je hierdoor je geld kwijt?

Sapph

Op 18 februari 2025 is het moederbedrijf van lingeriemerk Sapph - waar Radar al maanden klachten over ontvangt - failliet verklaard. Wat betekent dit voor gedupeerden? Zijn zij hun geld definitief kwijt?

Problemen sinds september

Sinds september stromen de klachten binnen over lingeriemerk Sapph. Klanten moeten enorm lang wachten op hun bestelling, krijgen geen contact met de klantenservice of krijgen slechts een standaard reactie. 

Sapph beloofde ons meerdere keren beterschap. Ze zouden beter communiceren over pre-orders, namen extra mensen in dienst bij de klantenservice om iedereen te kunnen beantwoorden en werkten aan een live chat, zodat mensen nog sneller antwoord zouden krijgen. 

“De klachten waar onze klanten op dit moment tegenaan lopen zijn opgelost in 2025”, beloofde een woordvoerder in december 2024. “Echt niemand hoeft zich zorgen te maken dat ze hun geld kwijt zijn. Iedereen krijgt hun bestelde artikelen en mocht het door een no-pick voorkomen dat het artikel niet meer te leveren is, krijgt die persoon altijd zijn of haar geld terug.”

Ben je definitief je geld kwijt?

Inmiddels is het 2025 en lijken de problemen toch niet helemaal opgelost. Sterker nog, de Rechtbank Rotterdam heeft op 18 februari 2025 het moederbedrijf UltraViolet Group BV failliet verklaard. 

Over het algemeen betekent een faillissement dat je als klant je geld kwijt bent. In de rij schuldeisers zijn namelijk eerst de Belastingdienst en de banken aan de beurt. En pas als alle andere schuldeisers hun geld hebben gekregen, wordt jouw claim behandeld. 

Maar in dit geval lijkt het anders. De curator van het faillissement benadrukt namelijk dat een ander bedrijf de verkopen aan consumenten regelt: "UltraViolet Group BV is niet de vennootschap waar de verkopen van producten aan klanten plaatsvinden. Verkopen vinden plaats via Ultracool BV. Deze vennootschap is niet failliet verklaard.” Dit lijkt te betekenen dat je (nog) niet definitief je geld kwijt bent. 

Wat kun je doen?

Om te weten hoe het met jouw bestelling of terugbetaling staat, kun je daarom niets anders doen dan contact opnemen met de klantenservice van Sapph: stuur een Whatsapp-bericht naar +31 6 18241266 of mail naar [email protected]. En dan hopen dat je een reactie krijgt.