Moet een auto voor het stoplicht in zijn 1 of vrij?

schakelen_radar_artikel.jpg

Gemiddeld wacht een Nederlander met rijbewijs in het leven ruim 150 uur voor een rood stoplicht. Maar als je voor een rood stoplicht staat, zet je de auto dan in de vrije stand of laat je deze in de 1? Radar sprak Jos van der Drift, Expert Automotive bij de ANWB.

Het ligt aan de situatie

Of je voor het stoplicht in zijn vrij of 1 moet staan, ligt volgens Van der Drift aan de situatie. ‘’Als een stoplicht op groen springt, wil je zo snel mogelijk kunnen deelnemen aan het verkeer, anders zorgt het voor vertraging en irritaties. Als je vooraan bij een stoplicht staat, is het daarom niet meer dan logisch dat je staat geschakeld in zijn 1.’’

Van der Drift kan zich voorstellen dat constant de koppelingsplaat indrukken met je linkerbeen, irritant kan zijn. Hij geeft daarom aan dat het niet altijd nodig is om de auto in zijn 1 te zetten. ‘’Als er bijvoorbeeld vier auto’s voor je staan, kun je prima de auto in zijn vrij zetten als je stilstaat, je hebt dan genoeg tijd om voor het wegrijden te schakelen.’’

Is er sprake van slijtage?

Een veelgehoord argument om de auto voor het stoplicht in zijn vrij te zetten, is dat het voor minder slijtage zorgt aan de koppelingsplaat. Volgens Van der Drift is deze zorg niet terecht. ‘’Er is wel sprake van enige slijtage, maar dat is niet aan de koppelingsplaat. Die begint pas te slijten als de auto echt in beweging komt vanuit stilstand. Wel kun je denken aan het druklager, drukgroep of het pedaal zelf, maar dit is eigenlijk zo miniem dat het niet noemenswaardig is.’’

Vertrekken vanuit zijn 2?

Daarnaast zijn er nog automobilisten die vertrekken vanuit hun 2. Is dat eigenlijk wel verantwoord? Van der Drift: ‘’Er zijn veel moderne auto’s die vanuit een laag toerental veel trekkracht hebben. Dan kan het geen kwaad om vanuit de twee te vertrekken. Merk je nou dat dit met hangen en wurgen gaat, dan is het wel slecht voor de auto en kun je het beter niet doen.’’

Meer over