Monteurs die verdwijnen met je aanbetaling: hoe vermijd je ze?

Wanneer je CV-ketel of airco het begeeft, lijkt een snelle monteur de redder in nood. Maar wat als deze vakman enkel uit is op je aanbetaling en vervolgens met de noorderzon verdwijnt? Helaas komen dit soort praktijken vaker voor en is het als consument moeilijk om je geld terug te zien. Er zijn wel zaken waar je op kunt letten zodat je bij een betrouwbaar bedrijf belandt.
Haastige spoed…
Je CV-ketel is kapot en je hebt met spoed een monteur nodig. Gelukkig vind je online een partij die direct bij je langs kan komen om het op te lossen. De monteur komt langs en constateert na een paar minuten dat de installatie niet meer te redden is; je kunt beter een splinternieuwe ketel aanschaffen. Nadat je een aanbetaling van bijna 1.000 euro hebt gedaan, krijg je de toezegging dat het snel opgelost wordt en dat je de aanbetaling terug krijgt als je van gedachten verandert.
Zodra de monteur verdwijnt, krijg je een naar gevoel. Je hebt eigenlijk niet goed kunnen nadenken over de bestelling. Online kom je erachter dat het bedrijf dat zojuist bij je is langsgekomen een slechte reputatie heeft. Je neemt daarna verschillende keren contact op om de bestelling te annuleren, maar krijgt ze na verloop van tijd niet meer te pakken. Je bent je geld kwijt. De politie kan er ook niks mee doen, want het is een ‘civiele zaak’.
Tientallen meldingen
Dit verhaal is niet uniek, Radar zag tientallen meldingen van monteurs die hoge aanbetalingen in rekening brachten en daarna verdwenen. De facturen zetten deze consumenten op een dwaalspoor, want de gegevens van verschillende bedrijven worden door elkaar gebruikt. De naam die wij echter steeds hoorden terugkomen was Daad Klimaat. We duiken in een web van verschillende namen, websites en een regen aan klachten: wie zit hierachter, en kunnen mensen hun geld terugkrijgen?
Herkenbaar verhaal
We stapten met dit verhaal naar Techniek Nederland, de brancheorganisatie voor installateurs, loodgieters en monteurs. Zij vertegenwoordigen het overgrote deel van deze bedrijven in ons land, en weten als geen ander welke werkwijzen wél kloppen.
We vroegen aan voorzitter Mark Harbers of hij het verhaal herkende, en welke impact dat heeft op de branche: “Het zijn geen bedrijven die wij kennen, die zitten niet in onze achterban. Maar met dit gedrag bezorgen ze natuurlijk de hele sector een slechte naam.” Harbers ziet dit vooral terugkomen bij spoeddiensten, omdat de consument dan op zijn zwakst is en snel een oplossing nodig heeft.
Waar kun je op letten?
Hoe weet je of je met een betrouwbare vakman te maken hebt? Volgens Harbers is het belangrijk dat een bedrijf een erkend keurmerk heeft en is ingeschreven bij Techniek Nederland: “Om lid te worden moet je aan vakbekwaamheidseisen voldoen, je moet je aan alle wet- en regelgeving voldoen, en we toetsen ook of de bedrijfsvoering op orde is.” Deze zaken worden door Techniek Nederland periodiek getoetst. Op de website vind je een knop “vind een vakbedrijf”, zo kom je erachter of het bedrijf lid is.
Je kunt verder letten op het volgende:
- Check of het ingeschreven is op de website van de Kamer van Koophandel in het
- Kijk ook of het bedrijf een echt bezoekadres heeft.
- Sluit een onderhoudscontract af met een vakman, dan weet je zeker dat je installatie periodiek wordt nagekeken. Dan hoef je niet in blinde paniek op zoek op internet naar een partij die je niet kent.
- Realiseer je dat een goede installateur van tevoren altijd een prijsindicatie geeft en altijd de consument informeert als het duurder kan worden.
Daarnaast adviseert Radar:
- Zoek online naar recensies over het bedrijf.
- Betaal niet via een betaalverzoek maar vraag om een factuur. Betaal wanneer je daar een moment voor hebt en laat je niet onder druk zetten.
Reactie van Daad Klimaat
We namen contact op met Daad Klimaat. Ondanks de talrijke meldingen aan Radar en klachten op reviewsites zegt het bedrijf dat ze “altijd reageren” op hun klanten. De problemen zouden zijn ontstaan omdat het bedrijf was “overgegaan van een BV naar een ZZP-onderneming" en dat een e-mailadres niet meer in gebruik was. Radar constateert echter dat zijn ‘nieuwe’ e-mailadres in 2024 ook vermeld werd op zijn facturen en tevergeefs benaderd is door gedupeerden.
Dus waarom konden mensen hen telefonisch niet meer bereiken? Ze hadden het naar eigen zeggen te druk met andere klanten.Daad Klimaat zegt dat iedereen met klachten zich bij hen kan melden, dan zorgen ze “binnen 24 uur een reactie te geven, of een passende oplossing”. Op het moment van schrijven begrijpen we dat verschillende gedupeerden hun geld terug hebben gekregen.
Mensen die zich herkennen in het verhaal en zich ook gedupeerd voelen door Daad Klimaat uit Haarlem kunnen contact opnemen via [email protected] of telefonisch via 06-21284411.