'Nationale vliegtaks zet niet aan tot duurzamer vlieggedrag'

vliegtaks-vliegtuig-230618_780.jpg

Een nationale vliegtaks gaat niks doen voor het klimaat. Ook zal het aantal vluchten in Nederland niet verminderen. Dat blijkt uit een uitgelekt rapport van het ’groene’ onderzoeksbureau CE Delft dat is gemaakt in opdracht van het ministerie van Financiën, schrijft De Telegraaf.

Het bureau heeft tien verschillende typen heffingen onderzocht. Uit alle opties blijkt dat 95 procent van de reizigers blijft vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven. Minder dan 5 procent kiest een alternatief. Over de (her)invoering van een nationale vliegtaks wordt gesproken sinds bleek dat er een Europese maatregel niet van de grond komt.

Vliegen vanaf buitenlands vliegveld zonder taks

Uit een 'maatschappelijke kosten-batenanalyse' blijkt dat de vliegtaks amper bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot. Sterker nog: een klein deel van de reizigers wijkt uit naar luchthavens over de grens waar de overheid geen heffing heeft ingevoerd. Daardoor verplaatst het ’probleem’ zich.

In 2009 werd vliegtaks al eens ingevoerd, en na een jaar weer afgeschaft. Reizigers bleken inderdaad naar vliegvelden in het nabijgelegen Düsseldorf en Brussel uit te wijken om de extra kosten te ontlopen.

Bron: ANP MediaWatch / De Telegraaf

Meer over