Nepreviews en misleidende zoekresultaten binnenkort verboden, dit betekent het voor jou

29maartsterren.jpg

Een verbod op het laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat 28 mei 2022 in. Vandaag stemde de Eerste Kamer in met het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming, afkomstig van ministers Micky Adriaansens en Frans Weerwind. 

Adriaansens zegt dat er met deze regelgeving een sterkere vuist wordt gemaakt tegen nepreviews. Volgens haar moeten online platforms en winkels vanaf nu transparant zijn dat het om betaalde reclames gaat en dat er betaald is voor een hogere ranking. 'Platforms moeten bovendien consumenten laten weten wie verantwoordelijk is (verkoper of platform) voor levering en afhandelen van retourzendingen', zegt Adriaansens. Hiermee wil zij bewerkstelligen dat de consument volledig en duidelijk wordt geïnformeerd in de digitale economie. 

Controle vóór plaatsing

Voor de recensies of aanbevelingen worden geplaatst, moeten deze door de handelaren op waarheid worden gecontroleerd. Daarbij wordt het verboden om valse recensies of aanbevelingen tegen betaling te plaatsen. De reviews moeten komen van consumenten die het product zelf hebben gekocht. 

Heeft een algoritme jouw koopgedrag bijgehouden? Dan hoor je dat volgens de wet te weten. Ook moeten zoekresultaten, indien het over betaalde reclame gaat of over betaling voor een hogere ranking, duidelijk maken dat het hierover gaat. Als dat niet gebeurt, mag het zoekresultaat niet weergegeven worden. 

Bij online shoppen moet duidelijk zijn voor consumenten wie verantwoordelijk is: de verkoper óf het platform waar de producten op verkocht worden. Dit in het geval van een verkeerde levering of het afhandelen van retourzendingen. 

De regels gelden voor de hele Europese Unie

Bij veel 'gratis' digitale diensten, zoals sociale media, moet je je persoonsgegevens opgeven. Het is de bedoeling dat aanbieders van deze diensten meer informatie geven over het contract wat in principe gesloten wordt. Hoe kan de consument dit contract ontbinden en hoe lang loopt zo’n contract? Ook kunnen consumenten binnen veertien dagen na aankoop de overeenkomst te ontbinden, zonder geldige reden. Hierna moet de verwerking van de persoonsgegevens gestopt worden. 

Alle regels worden in de hele Europese Unie toegepast, zodat consumenten overal veilig aankopen kunnen doen. Ook bij online aankopen over de grens gelden deze regels dus. De toezichthouders van de EU (onder andere Autoriteit Consument & Markt) werken samen en kunnen in een of meerdere lidstaten een boete opleggen die minimaal 4 procent van de omzet van dat bedrijf in het betrokken land bedraagt. 


Bron: Rijksoverheid