Nepsneakers bijna net zo duur als de originele schoen: hoe zie je het verschil? | Radar Checkt!

De Jordans van Nike en de Yeezys van Adidas. Populaire sneakers, gedragen door de rich and famous. Maar, omdat ze in gelimiteerde uitgaven op de markt komen, rijzen de prijzen op internet de pan uit. Op Marktplaats en Vinted worden sneakerliefhebbers bedolven onder advertenties van de schoenen, voor een aantrekkelijke prijs.

Maar, zijn deze aangeboden sneakers wel echt? Volgens Marktplaats en Vinted doen ze er alles aan om nepartikelen van hun platforms te verbannen. Zo stelt Vinted zelfs dat ze 'voortdurend analyses uitvoert om verdachte activiteiten, advertenties en bestellingen, zoals illegale producten te detecteren'. Ten overvloede waarschijnlijk, maar het verkopen van nepartikelen in Nederland is verboden. 

Via Marktplaats bestelt Radar een paar lichtblauwe Jordans. We worden doorverwezen naar de website Sneakur.nl en plaatsen daar de bestelling. En we bestellen ook een paar Yeezys, bij een particulier op Marktplaats die meer Yeezys aan lijkt te bieden. In zijn advertentie staat overigens niet dat het om nep Adidas-schoenen gaat en de prijs is marktconform. 

160 euro betalen voor replica’s

De Marktplaats-dealer wil met ons afspreken op een adres in Amsterdam en is gelijk eerlijk als we vragen of de sneakers echt zijn: 'Ze zijn 1 op 1'. Replica's dus. Contant betalen graag: 160 euro. Ze zien er echt uit en ruiken ook zo. Net als de inmiddels geleverde lichtblauwe Jordans via Sneakur.nl. 

Verslaggever Fons neemt ze beide mee naar de zolder van sneakerexpert Tim Beumers. De sneakerkoning heeft een collectie van zo'n 220-250 paar en zegt ons met gemak te kunnen vertellen wat nep is en wat niet. Ook hij koopt via Marktplaats: 'Maar dan moet je geduld en verstand hebben', zegt hij lachend. 

‘Deze zijn duizend procent nep’

We nemen de Jordans (van de Yeezys weten we inmiddels al dat ze nep zijn). Zonder de doos te openen is het oordeel al geveld: 'Deze zijn nep. Deze zijn duizend procent nep'. Zo zijn de labels volgens Tim te dun, en is de doos veel te klein voor een maat 10. 'Nike zou trouwens ook nooit zo'n kleine qr-code printen, want deze kan je niet scannen'. 

En terwijl hij de code scant, begint hij te lachen: 'Het is niet eens een qr-code, het is gewoon een plaatje van een qr-code'. Nep dus, de Jordans van Sneakur.nl. Opvallend: na meerdere mails en telefoontjes naar de eigenaar van de website, Ali Maral, staat er op de website: 'Let op! De sneakers die wij aanbieden zijn 1:1 en niet origineel. Maar 1 op 1 namaak van originele kwaliteit'. 

Merkhouder verantwoordelijk voor nepartikelen

Als de douane nepartikelen aantreft, wordt de merkhouder ingeschakeld. Die moet bepalen wat er met de partij moet gebeuren. De merkhouder is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de gemaakte kosten en voor het afvoeren van de nepartikelen. 

Nike en Adidas zijn door Radar benaderd, maar zijn niet happig in het geven van een reactie. Adidas laat kort weten dat ze 'rigoureus optreedt tegen inbreukmakers. Nepartikelen beschadigen namelijk de reputatie van ons merk'. Dat de douane lang niet alles onderschept behoeft geen uitleg, gezien het enorme aanbod op Marktplaats. 

Eigenaar Sneakur.nl onvindbaar

Sneakur.nl staat overigens gereistreerd op een adres in Londen. Daar staat niet alleen dit sneakerbedrijf genoteerd, maar ook nog 26.044 andere bedrijven. Voor 29 pond per jaar registreer je daar je eigen bedrijf en wordt de post doorgestuurd! 

'Protect your identity and address with a prestigious central London office which includes free national and international mail forwarding'. Oftewel: Eigenaar Ali Maral van Sneakur.nl wil niet gevonden worden. Ook op adressen in Rotterdam en Hoogezand vindt Fons hem niet. De vogel zou mogelijk naar Turkije gevlogen zijn.