Nieuw label voor autobanden, dit moet je weten

bandenlabel-main-30042021.jpg

Net als koelkasten en wasmachines krijgen nu ook autobanden een nieuw label dat jou moet helpen bij het maken van je keuze. Het bandenlabel beoordeelt drie elementen: het brandstofverbruik, de grip op nat wegdek en het geproduceerde geluid. Het label moet vanaf 1 mei 2021 in gebruik zijn bij alle nieuwe banden.

Er bestaat al sinds 2012 een bandenlabel, dat overigens alleen gold voor personenauto's. Het vernieuwde label gaat ook gelden voor lichte en zware bedrijfswagens. 'Het Europese bandenlabel is bedoeld om het gebruik van veiligere, zuinigere en stillere banden te stimuleren', schrijft Rijksoverheid in een persbericht. Hieronder zie je het oude bandelabel (links) en de vernieuwde versie. 

twee-bandenlabels-30042021.jpg
Bron: Continental en Rijksoverheid

Een eerste verschil dat opvalt is dat het nieuwe label het brandstofverbruik en de grip op het wegdek beoordeelt op een schaal van A tot en met E, in plaats van A tot en met G. Ook krijgt de beoordeling van het geluid, naast de hoeveelheid decibel, een waardering tussen de A en C. Een andere vernieuwing is dat er een QR-code is toegevoegd. Tot slot is het pictogram van de sneeuwvlok nieuw, waar we verderop in het artikel wat meer over uitleggen. 

Tot 7,5% besparen op brandstof

Het eerste element op het bandenlabel is de brandstofefficiëntie. Want naast bijvoorbeeld je rijstijl spelen ook de banden een belangrijke rol in je brandstofverbruik. Met de meest zuinige band kan tot 7,5 procent op brandstof bespaard worden, wat fijn is voor je portemonnee en het klimaat. De meest zuinige band krijgt een A op het nieuwe bandenlabel, de minst zuinige banden krijgen een E. 

Overigens is het belangrijk om de banden op de juiste spanning te houden als je maximaal wil besparen. Controleer dit ongeveer elke twee maanden. 

Groot verschil in remweg bij nat wegdek

Hoeveel grip je hebt bij nat wegdek wordt ook aangegeven op het label. Dit blijkt namelijk flink per bandsoort te verschillen, namelijk zo'n achttien meter bij een noodstop op tachtig kilometer per uur. Op het label hebben de banden met een A de beste grip en E de minste. Het label geeft ook aan of de banden bedoeld zijn om te rijden in specifieke sneeuw- of ijsomstandigheden. Dit is door middel van een sneeuwvlok of een ijssymbool. 

Hieronder vind je de 'winst' die te behalen is bij banden met een hogere beoordeling. 

wegdek-2.jpg
Nieuw bandenlabel: beoordeling remweg.

Minder geluidsoverlast

Tot slot geeft het label je inzicht in de mate van geluidsoverlast die je veroorzaakt. Het gaat hier niet om hoeveel jij hoort als je in de auto zit (dit verandert niet), maar om wat je omgeving hoort. 

remweg-2.jpg
Nieuw bandenlabel: beoordeling geluidsoverlast.

Vraag bij de dealer of je garage naar het label van bepaalde banden. Weet wel dat dit label niet alles zegt. Het gaat bijvoorbeeld niet specifiek in op zaken als rijcomfort en slijtage van de banden.

Bron: Rijksoverheid