Stoelverwarming, oplader en andere opties, hoeveel extra brandstof kost het?

fuel 19022021.jpg

Een auto met uitgebreide opties zorgt voor comfort, maar hoe zit het eigenlijk met de extra brandstofkosten? Radar legt het uit op basis van onderzoek van de Duitse Wegenwacht ADAC.

Stoelverwarming en brandstofverbruik, hoe werkt het?

Als je stoelverwarming in je auto hebt, verbruik je brandstof. Elektrische opties/accessoires in je voertuig hebben energie nodig. 'Dit kan autorijden duurder maken. Zeker als de stoelverwarming continu aan staat.'

De ADAC legt uit dat deze energie wordt opgewekt door een generator, oftewel een alternator (of dynamo). Deze dynamo levert elektriciteit en laadt de startaccu op. 'Hoe meer elektriciteit hij moet leveren, hoe harder hij draait en hoe meer de verbrandingsmotor moet werken om de dynamo aan te drijven. Het brandstofverbruik neemt toe. En daarmee de kosten.'

Vuistregel voor brandstofverbruik elektrische opties in auto’s

Volgens de Duitse Wegenwacht kun je voor het berekenen van de extra brandstof deze vuistregel gebruiken: 100 watt vermogen = meerverbruik van 0,1 liter per 100 kilometer.

'Al snel 500 watt aan elektrisch vermogen'

Verwarmde buitenspiegels, stoelen, achterruiten of zelfs verwarmde stuurwielen, én de  ventilatie, zorgen al snel voor 500 watt aan elektrisch vermogen bij elkaar. Dit betekent dat het brandstofverbruik per 100 kilometer stijgt met ongeveer een halve liter brandstof wanneer deze elektrische verbruikers worden gebruikt

Berekening kosten

Het AD heeft op basis van gegevens van de Wegenwacht deze berekening gemaakt: 'Als je bijvoorbeeld de verwarmingsunits voor de voorruit (800 watt), stoel (100 watt), stuur (50 watt) en buitenspiegels (40 watt) actief zijn en de mobiele telefoon wordt opgeladen (10 watt), betaal je tijdens een rit van 400 kilometer voor benzinemotoren zo’n zes euro extra. Bij elektrische auto's is dat ongeveer 1,25 euro.' Voor kortere ritten en het algeheel overzicht van andere mogelijkheden in je auto, kun je de onderstaande tabellen gebruiken: 

tabel 1.png
*Tegen een benzineprijs van 1,40 euro per liter.
tabel 2 nu.png
*Tegen een elektriciteitsprijs van 31 cent per kWh (elektrische voertuigen).

Energie en dus geld besparen?

Mocht je op je energieverbruik in de auto willen letten, dan adviseert de ADAC om elektrische verbruikers alleen in te schakelen als het echt nodig is. 'Schakel ze uit zodra ze hun werk hebben gedaan.'

Als het op elektrische verbruikers aankomt die je veiligheid kunnen beperken als je ze uitschakelt, gaat veiligheid natuurlijk voor energiebesparing. Denk hierbij aan verlichting (met name in de winter), de radio (verkeersinformatie) of de ventilator (bij beslagen ruiten). Ter informatie meldt de organisatie dat een dimlicht gemiddeld 125 watt verbruikt. Mistlampen, grootlicht en led-dagrijverlichting verbruiken respectievelijk: 110, 120 en 8 watt.

Bron: ADAC