NS Hispeed

Een weekendje Parijs, een paar dagen naar Berlijn of een zaterdag winkelen in Brussel. We gaan allemaal wel eens een paar dagen weg en waarom zou je niet met de trein gaan? Het is snel, comfortabel en goed voor het milieu. Maar voordat je in de trein kan stappen, heb je eerst een kaartje nodig. Dat blijkt echter een behoorlijke opgave.

Al jaren krijgt Radar klachten over de website van NS Hispeed. Ook internetondernemer Danny Mekic’ kent de problemen met de website: "De website ziet er mooi uit, maar als je hem gaat gebruiken, vrees ik dat je wat tissues nodig hebt om je tranen op te vegen.”

De website is een grote chaos; kaartjes vallen duurder uit, werkzaamheden worden niet genoemd, er zijn te weinig bestemmingen en het is lastig om voor meer dan 1 persoon te boeken met verschillende kortingskaarten of zelfs van verschillende leeftijden.Een experiment

Aangezien we niet de indruk hebben dat er iets verandert, doen we in augustus een experiment. We doorlopen een week lang tientallen keren het boekingsproces. In 20% van de gevallen krijgen we de mededeling dat het voordelige tarief niet meer beschikbaar is en is de nieuwe prijs vaak 2 tot 3 keer hoger.

“Schandalig”, aldus Sanne van Galen van reizigersvereniging ROVER. Sanne herkent de klachten en krijgt ook al jaren het verhaal te horen dat eraan gewerkt wordt. De 25-jarige Danny Mekic’ begon op z’n 15e zijn eigen internetbedrijf en heeft inmiddels een consultancybureau. Hij geeft lezingen over internet en technologie aan de top van het bedrijfsleven. Volgens hem is NS Hispeed vooral heel hard aan het werk om hun geloofwaardigheid uit het raam te gooien. “Met alle respect, 5 jaar geleden bestond Facebook nog niet en nu wel. Blijkbaar kun je in je 5 jaar tijd een enorm netwerk opzetten.” Volgens hem kan de website het best opnieuw opgebouwd worden.

Ook Rover snapt er niets van. De Duitse en Belgische spoorwegen hebben wel een goede website, terwijl de Belgen nota bene van hetzelfde systeem gebruik maken. Zolang er geen verandering in de situatie komt, adviseert Rover om de website van NS Hispeed te vermijden.

We hebben NS Hispeed gevraagd om naar de studio te komen, maar ze wilden niet komen. Lees hier de schriftelijke reactie van NS Hispeed