Omzet gestegen door verkoop voedingsmiddelen

omzet.jpg

De omzet van winkels is vorig kwartaal met 0,5 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet webwinkels steeg dit kwartaal met twintig procent ten opzichte van vorig jaar.

Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekend.

De omzet groeide daarmee voor het zevende kwartaal op rij. De vooruitgang was echter wel duidelijk kleiner dan in de voorgaande maanden. In het eerste kwartaal werd nog een plus van bijna 2 procent gemeten.

Groei door food

De groei was per saldo volledig te danken aan de verkoop van voedingsmiddelen. De foodsector zette in het tweede kwartaal 0,7 procent meer om dan een jaar eerder, terwijl in de non-foodsector de omzet 0,4 procent lager was dan in het tweede kwartaal van 2015.

Toch deden ook sommige non-foodbranches het goed. Zo wisten door de aantrekkende woningmarkt vooral meubelwinkels en verkopers van keukens, gordijnen en vloerbedekking zich positief te onderscheiden.

Webwinkels weer in de lift

Webwinkels deden het verder wederom veel beter dan gewone fysieke winkels. De totale online omzet steeg in het tweede kwartaal met ruim 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Ook voor het derde kwartaal zijn de webshophouders duidelijk optimistischer dan traditionele winkeliers. Zo verwacht per saldo 21 procent van de pure webwinkels een hogere omzet tegenover 5 procent van alle detailhandelsondernemers. Daarbij voorzien 18 procent van de webwinkelondernemers een stijging van de werkgelegenheid, tegen 1 procent van het totaal aan winkeliers.

Bron: ANP