Onderzoek wijst uit: term ‘circulair’ vaak ten onrechte gebruikt door ondernemers

Circulair_juni_2022.jpg

De term ‘circulair’ klinkt lekker en groen in de oren, maar toch zijn er genoeg bedrijven die hun claim van circulariteit niet waarmaken. Dat is een van de belangrijkste conclusies van Rachel Greer. Zij promoveerde aan de Erasmus Universiteit op een onderzoek waarin ze bekijken of bedrijven daadwerkelijk voldoen aan de circulariteit die ze benoemen, zo valt te lezen in Trouw.

Volgens Greer zijn de intenties wel positief: ondernemers willen stappen zetten voor het milieu, bijvoorbeeld door afval een nieuw leven te geven. Toch is het zo simpel niet. Greer: ‘Om werkelijk circulair te zijn, moet je aan elk schakeltje in de hele keten van een product of dienst denken.’ Als voorbeeld noemt zij een geslaagd project van een circulaire cateraar die van inkoop tot kliekjes de duurzaamheid in acht houdt.

Onwetendheid

Dat laatste lukt maar weinig ondernemers. Het constant duurzaam inzetten van grondstoffen en ervoor zorgen dat alles opnieuw gebruikt wordt - de kern van de circulaire economie - blijkt vaak moeilijk te bewerkstelligen. Dat diensten of producten ten onrechte worden beschreven als circulair komt niet alleen vanwege greenwashing. ‘Veel vaker is er sprake van kennisgebrek of technische obstakels, waardoor iets ten onrechte als circulair bestempeld wordt’, aldus Greer.

Bron: Trouw