Onduidelijke bankafschriften irriteren consumenten

Consumenten vinden het belangrijk om hun bankafschriften goed te kunnen controleren. Het feit dat veel bankafschriften onduidelijke informatie bevat, roept daardoor vaak ergernis op. Dit meldt de Consumentenbond.

Tot deze conclusie komt de Consumentenbond naar aanleiding van de reacties op een oproep die de bond in De Geldgids plaatste. Consumenten werd gevraagd om onbegrijpelijke afboekingen in de periode april tot en met mei door te geven. Tientallen mensen stuurden de bond daarop voorbeelden toe van vage afboekingen, zoals '011 Zaandam' en '261 Maasbree'.

'Als banken willen dat consumenten hun bankafschriften goed controleren, dan moet het voor consumenten natuurlijk ook wel duidelijk zijn welk bedrijf bij hen geïncasseerd heeft. Banken geven bedrijven de schuld van de onduidelijkheid, maar het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van bedrijven én banken', aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Op bankafschriften staan vaak onverklaarbare omschrijvingen. Een betaling aan de wegenwacht van de ANWB gaat schuil achter de omschrijving 'CCV'. En wie boodschappen doet bij de Etos in Purmerend ziet op de afschriften 'Habti bv' staan. Deze codes zijn handig voor de interne procedure van bedrijven, maar de klant wordt hierbij vergeten.

Bron: de Consumentenbond