Online aankopen voor Sinterklaas boven miljard euro

sintcadeaus.jpg

De online bestedingen voor Sinterklaas zijn dit jaar voor het eerst de grens van een miljard euro gepasseerd. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2016 van PostNL en Thuiswinkel.org.

Lego Star Wars is het populairste kinderspeelgoed, FIFA'17 de meest verkochte game en Escape Room The Game is het gezelschapsspel dat Sinterklaas en Zwarte Piet het vaakst in de schoen stoppen.

Aankopen doen op de smartphone

In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond lag de online weekomzet 29 procent hoger dan in andere weken van het jaar. In de sinterklaasperiode werd 12 procent van de online aankopen met een smartphone gedaan. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, toen was het aandeel 7 procent.

'Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde online weekomzet van producten op een kleine 200 miljoen euro ligt. Sinterklaas doet daar nog een schepje bovenop, want tussen 1 november en 5 december komt de gemiddelde weekomzet op ruim 250 miljoen euro te liggen', aldus de onderzoekers. 'Voor de totale sinterklaasperiode komt de omzet daarmee uit op 1,26 miljard euro. Dat betekent een groei van 35 procent ten opzichte van de online omzet van 933 miljoen euro in dezelfde periode in 2015.'

'Nederlanders geven gemiddeld 100 euro uit'

Eerder deze week meldde lootjestrekken.nl dat Nederlanders gemiddeld 100 euro uitgeven aan sinterklaascadeaus. Omdat 5 december dit jaar op maandag valt, vieren veel Nederlanders pakjesavond in het weekend daarvoor. Vooral de zaterdagavond is populair. Detailhandel Nederland komt nog met cijfers over de verkopen in winkels. Twee weken geleden liet de organisatie weten uit te gaan van een stijging van de sinterklaasomzet bij winkeliers met 2 procent ten opzichte van 2015.

Bron: ANP