Topdrukte bij PostNL door Sint
Sinterklaas winkelt volop online en dat zorgt deze week voor topdrukte bij PostNL. Het postbedrijf verwacht een recordaantal van ruim vijf miljoen pakketten te verwerken en bezorgen.
'Onze sorteercentra draaien door het hele land op volle kracht', zei directeur Gerrit Mastenbroek van de pakjesdivisie van PostNL dinsdag. 'Komende week zijn er 3.800 pakketbezorgers op pad, dat zijn er zeshonderd meer dan op een normale bezorgdag.'
Vaker online shoppen voor cadeaus
Ook maandag werden pakketten bezorgd, en zelfs in de avonduren zijn pakketbezorgers in touw. Volgens PostNL wordt momenteel dagelijks bij een op de zeven huishoudens in Nederland een pakketje afgegeven.
Economen van ING schatten dat circa een op de drie sinterklaascadeaus online wordt gekocht. Met name dertigers maken van die mogelijkheid gebruik, concluderen zij op basis van onderzoek onder 73.000 respondenten. Gemiddeld verwachten de 'hulpsinterklazen' zo'n 78 euro uit te geven aan cadeaus.
De Kerstman wordt steeds populairder
ING stelt verder vast dat de Sint het dit jaar aflegt tegen de Kerstman. Van de ondervraagden gaf 22 procent aan alleen met Sinterklaas cadeaus te geven, terwijl 25 procent dat alleen met Kerstmis doet. Bij 19 procent worden beide feesten met cadeaus gevierd, bij 34 procent geen van beide. Onderzoeksbureau GfK legde vorige week de populariteit van de twee bebaarde kindervrienden al langs de meetlat. Daaruit kwam Sinterklaas nog als winnaar naar voren, al is zijn voorsprong op de Kerstman opnieuw kleiner geworden.
Bron: ANP