Online verzekeringen vergelijken

Van bijna alles wat je wilt aanschaffen of afsluiten, kun je online een goede vergelijking vinden. Samen met financieel journalist Erica Verdegaal en een consument bekijkt Radar een aantal vergelijkingssites. Zijn dit wel echte, onafhankelijke websites? Sommige lijken meer op 'doorklikmachines' dan dat er sprake is van een advies op maat. Gaan de nieuwe regels van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hier verandering in brengen?

Er zijn veel vergelijkingssites die geen vergunning van de AFM hebben. Financieel journalist Erica Verdegaal neemt een aantal van deze sites onder de loep en kijkt wat haar opvalt. Ze constateert dat er in een aantal gevallen niet om persoonlijke gegevens wordt gevraagd, terwijl er wel meteen premies getoond worden.

Deze premies zijn bij sommige sites gebaseerd op standaardvoorbeelden. Op deze sites klik je meteen door naar de site van de aanbieder. Je kan geen dus geen verzekering afsluiten bij de site zelf. Deze premies vallen vaak vele malen hoger uit als je bij de verzekeraar zelf wél je gegevens hebt ingevoerd. Deze sites zijn bedoeld om de klant naar de aanbieder te brengen en krijgen bijvoorbeeld een vergoeding per afgesloten polis.

Bij sommige sites levert zelfs het invoeren van de exacte voorbeeldsituatie nog steeds een hogere premie op bij de aanbieder zelf, dan getoond werd op de vergelijkingssite.

In sommige gevallen vragen de sites wel om het invoeren van meer dan de contactgegevens. Deze sites moeten waarschijnlijk voor 17 november een aanvraag doen voor een vergunning van de AFM, want de waakhond heeft het begrip 'bemiddelen voor vergelijkingssites' onlangs aangescherpt.

De AFM zegt:

Van bemiddelen is in ieder geval sprake als meer dan alleen contactgegevens van een klant aan een aanbieder worden doorgegeven. Een vergelijkingssite bemiddelt ook als aan deze twee voorwaarden is voldaan:

  • De website vraagt andere relevante gegevens dan naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van een klant op en maakt op basis hiervan een vergelijking?'
  • Er is een overeenkomst tussen een vergelijkingssite en een aanbieder, bemiddelaar of klant die tot doel heeft klant en aanbieder of bemiddelaar met elkaar in contact te brengen. Is er geen schriftelijke overeenkomst, dan is een betaling van een vergoeding een aanwijzing voor het bestaan van zo’n overeenkomst.

Meer informatie vind je op de site van AFM.

Erica Verdegaal keek o.a op de sites van 123geldzaken.nl, vergelijkdirect.com, vergelijk-inboedelverzekeringen.nl, autoverzekeringvergelijken.org en rechtsbijstandverzekering.com.Correctie (16 oktober 2014):

In de uitzending lieten we zien dat bij vergelijk-inboedelverzekeringen een premie wordt getoond gebaseerd op een voorbeeldsituatie. De premie voor dezelfde verzekering op de site van FBTO komt in onze uitzending een aantal euro hoger uit als je de premie opvroeg uitgaande van de voorbeeldsituatie. Dit is niet correct.

Ten tijde van de opnames stond de optie 'Glasverzekering' al automatisch aangevinkt als je de premie berekende, daardoor kwam de premie ruim 3 euro hoger uit. Als deze optie niet aanstaat is de prijs gelijk aan de prijs die getoond wordt op vergelijk-inboedelverzekeringen.nl.

Forumreacties

6
  • Door Radar

Van bijna alles wat je wilt aanschaffen of afsluiten, kun je online een goede vergelijking vinden. Samen met finacnieel journalist Erica Verdegaal en een consument bekijkt bekijkt Radar een aantal vergelijkingssites. Zijn dit wel echte, onafhankelijke websites? Sommige lijken meer op 'doorklikmachines' dan dat er sprake is van een advies op maat. Gaan de nieuwe regels van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hier verandering in brengen? Maandag 13 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

  • Door czarczar

Dus Radar wordt de vergelijker van de vergelijkings-sites? 90% is natuurlijk helemaal niet te vertrouwen, die moeten hun centjes ook ergens vandaan halen. Vergelijkings-sites worden al snel aanbieders die deals aangaan met bepaalde leveranciers. Klik hier om meteen over te stappen .... Op internet zijn we gewend niet meer te betalen voor goed onafhankelijk advies, dus verdienen de meeste bedrijven hun geld met afhankelijk en gekleurd advies. De enige goede informatie pik je op uit specifieke forums, daar beoordelen consumenten namelijk de aangeboden producten. Maar zelfs die worden overspoeld door bedrijven. Heb je een klacht, dan moet je niet bellen met het callcenter, maar het online zetten. Dat werkt 10x beter.

  • Door Rense

Verwijderd