Ontvang je ongewenste reclamepost? Zo kom je ervan af
Krijg jij wel eens ongewenste reclame van loterijen, goede doelen en bedrijven door je brievenbus? Radar ontvangt regelmatig klachten over geadresseerd reclamedrukwerk; in dit artikel lees je hoe je voorkomt dat je hierdoor wordt lastiggevallen.
Forumgebruiker Groen1968 is één van de vele consumenten die genoeg heeft van de enorme hoeveelheid ongewenste post: 'Ik krijg het laatste jaar minimaal 1 keer week reclamepost van de BankGiro Loterij. In de tijd dat iedereen zich zorgen maakt over het milieu is deze club juist bezig met onzinnig veel afval te produceren.'
Ongeadresseerde post kan je tegengaan door een sticker op je brievenbus te plakken. Het probleem met de reclame waar Groen1968 het over heeft is dat de post (enigszins) geadresseerd is. Als de post direct aan jou gericht is of gebruik wordt gemaakt van een aanhef met 'Aan de bewoners van', is er geen sprake van ongeadresseerd reclamedrukwerk. Een NEE-NEE-sticker heeft dan dus geen nut.
Wat kan je wel doen om de toezending van ongewenste reclame te stoppen?
Meld je aan bij Postfilter
Om een groot deel van de reclamepost te filteren, kun je je bij Het Nationaal Postregister inschrijven voor de Postfilter. Hier kun je zelf bepalen welke geadresseerde reclamepost je wil ontvangen (dus ook als je helemaal niets wil ontvangen). Als je je hebt aangemeld duurt het zo'n vier tot zes weken voordat de blokkades actief zijn. Dit blijft vervolgens vijf jaar geldig. Aanmelden voor de Postfilter.
Bij het Nationaal Overledenenregister kan je de gegevens van een overledene doorgeven, zodat je hier ook geen post meer voor ontvangt. Inschrijven bij het Overledenenregister.
In Nederland zijn organisaties verplicht hun adressenbestanden af te stemmen op het Nationaal Postregister. Alleen bedrijven waarvan je klant bent (geweest) mogen alsnog post toesturen.
Recht van verzet: verzoek indienen bij aanbieder
Krijg je ondanks je inschrijving bij de Postfilter geadresseerd reclamedrukwerk? Dan kan je een bedrijf of organisatie schriftelijk verzoeken te stoppen met het toesturen van reclamepost. Hiermee maak je gebruik van het zogenaamde 'recht van verzet'. Het desbetreffende bedrijf is hierdoor verplicht binnen drie maanden te stoppen met het toezenden van reclame.
Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), heeft een voorbeeldbrief opgesteld waarmee je je verzoek kan indienen. Hier vind je de brief.
Officiële klacht
In het (onwaarschijnlijke) geval dat je ondanks de Postfilter en het verzoek bij de aanbieder nog steeds reclamepost krijgt, kan je een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code.
Je kan kan ook een klacht indienen bij de ACM als je het idee hebt dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt.
Onderzoek Radar: reclamepost
Een NEE-NEE-sticker werkt niet altijd, blijkt uit onderzoek van het Radar Testpanel. Wat valt eigenlijk onder ongeadresseerde post? En wat kun je nog meer doen om ongewenste reclame te voorkomen? Bekijk de onderzoeksuitslag en bijbehorende tips via de link hieronder.
Ontvang je ongewenste reclame, of gewenste folders juist níet?