Onverwacht een schuld na tandartsbezoek?

Thumb Infomedics

Als je naar de tandarts gaat, dan krijg je daar uiteraard de rekening voor gepresenteerd. Waar je vroeger de rekening van de tandarts zelf kreeg, wordt de facturatie tegenwoordig vaak geregeld door een tussenpartij, bijvoorbeeld door Infomedics. Dat gaat heel vaak goed, maar lang niet altijd.

Honderdduizenden declaraties

Infomedics verzorgt dagelijks zo’n honderdduizend zorgdeclaraties. Dit doen ze voor tandartsen, maar ook voor andere zorgverleners. Dit neemt de zorgverlener administratieve werkzaamheden uit handen. Facturen worden verstuurd per mail en indien nodig per post. Noodzakelijk voor een vlekkeloos proces is dat de zorgverlener de juiste informatie en contactgegevens van de consument doorgeeft én dat de consument weet dat een factuur door Infomedics verstuurd is.

Forse schuld door gemiste factuur

Voor Malissa draaide een tandartsbezoekje namelijk uit op een dure grap. De tandarts had haar nieuwe adres niet doorgegeven aan Infomedics. En had Malissa niet verteld dat de facturatie via Infomedics zou verlopen. Een factuur van 40 euro in de spambox van Malissa liep uiteindelijk uit op een gerechtelijke veroordeling tot het betalen van ruim 500 euro. Zonder dat Malissa ooit op de hoogte was van de openstaande vordering bij Infomedics.

Wel incassokosten, geen aanmaning ontvangen

Ook Henri had een opmerkelijke ervaring met Infomedics. Hij ontving tot drie keer toe wel een factuur met een verhoging van 30 euro, maar had daarvoor nooit de originele factuur of een aanmaning ontvangen. Niet per mail en niet per post. De eerste keer betaalde hij de verhoging, daarna wendde hij zich verbaasd tot Infomedics en werden de incassokosten kwijtgescholden.

Alleen incassokosten na herinnering

Voordat incassokosten worden berekend, moet de schuldeiser u eerst een herinnering (aanmaning) hebben gestuurd. In die brief zal staan dat je 14 dagen de tijd krijgt om te betalen en wat de incassokosten zullen zijn als je niet betaalt binnen die termijn. Heb je geen herinnering ontvangen, dan hoef je geen incassokosten te betalen. De schuldeiser moet aantonen dat de herinnering wél verstuurd is.

Incassobureau blijkt zusterbedrijf van Infomedics

Wanneer je niet betaalt aan Infomedics dan wordt de vordering overgedragen aan het incassobureau CMIB. Opvallend is dat dit incassobureau op exact hetzelfde adres is gevestigd als Infomedics. Sterker, het is een zusterbedrijf van Infomedics. 

Reactie Infomedics

Radar stelde Infomedics een aantal vragen over het betalingsproces. Infomedics laat weten:

‘Ons incassoproces is een volledig geautomatiseerd proces, waarbij uitgesloten is dat een stap in het proces wordt overgeslagen. Als een zorgconsument aangeeft dat ze als eerste een tweede aanmaning met incassokosten heeft gekregen dan zijn er in feite 2 mogelijkheden: 1. Bij de fysieke postbezorging is er iets misgegaan of bij het afleveren van zowel de digitale rekening als de eerste aanmaning per e-mail; 2. De zorgconsument heeft bij de originele rekening én de eerste aanmaning de brieven of e-mails over het hoofd gezien. We willen benadrukken dat we na de originele rekening (met een betaaltermijn van 30 dagen) altijd eerst een aanmaning zonder incassokosten sturen (met een betaaltermijn van 14 dagen). In het geautomatiseerde proces kan deze stap niet overgeslagen worden waardoor er direct een tweede aanmaning met incassokosten verstuurd wordt.‘

De hele reactie vind je hier