OV-chipkaart kan klantvriendelijker

Sinds de invoering van de OV-chipkaart hebben vervoerders allemaal hun eigen abonnementen, waardoor reizigers last hebben van tariefstijgingen. De trein, tram , bus en metro regelen hun eigen kaartverkoop. Volgens Carla Dik-Faber van de ChristenUnie moet de kaartverkoop geregeld worden door één bedrijf en de OV-chipkaart biedt die mogelijkheid, meldt de Sp!ts.

‘Reizen met een OV-chipkaart bij verschillende vervoerders moet net zo simpel worden als mobiel bellen tussen verschillende providers. De reiziger kiest dan zelf zijn OV-dienstverlener en neemt daar een product af. De vervoerders regelen dan alleen nog maar het vervoer. De OV-chipkaart zou een gemakskaart moeten zijn en het gebruik van het openbaar vervoer moeten stimuleren, maar is nog steeds vooral gericht op de vervoerders in plaats van de klanten’, zegt Dik-Faber. Ze wil na het mei-reces dit plan bespreken met Staatsecretaris Mansveld en verwacht dat haar collega’s achter het idee staan.

Reisvereniging Rover is enthousiast over het plan, vooral omdat het mogelijkheid biedt om andere klantvriendelijker producten aan te bieden. ‘Er is vaker gesproken over een meer centrale regie bij het aanbieden van abonnement, maar nooit over het loskoppelen van de kaartverkoop. Als dit lukt, zou dat in één woord fantastisch zijn. Dit is precies waar de reiziger behoefte aan heeft. Onafhankelijke partijen kunnen veel beter de grenzen wegnemen waar de reiziger nu nog dagelijks mee te maken krijgt in het betalen. Wij pleiten er al jaren voor dat er aan gezamenlijke reisproducten wordt gewerkt. We zien graag dat deze plannen verder worden uitgewerkt’, aldus een woordvoerder van Reisvereniging Rover.

Bron: TROS Radar / Sp!ts