Parfum gekocht op Schiphol? Dan kun jij je geld terugvragen

Parfum Schiphol

Parfum lijkt een stuk goedkoper op het vliegveld, maar uit een prijsvergelijking van de Consumentenbond blijkt dat dat helemaal niet zo is. Op Schiphol was er zelfs sprake van nepkortingen, waardoor consumenten misleid werden. Heb jij in de afgelopen vijf jaar parfum gekocht op Schiphol? Dan kun je mogelijk je geld terugkrijgen.

Zo werd jij misleid

Schiphol adverteerde parfums als goedkoper dan de “local price.” Luchtjes zouden op de luchthaven dus minder kosten dan bij reguliere (web)winkels in Nederland. Maar dit was niet waar, ontdekte de Consumentenbond. Bij de drogist was hetzelfde flesje parfum even duur of zelfs goedkoper.

Zo vergeleek de Consumentenbond de prijzen van een flesje Hugo Man. Schiphol verkocht dat voor 30 euro en zei dat de “local price” 70 euro was. Maar datzelfde geurtje kostte bij de Kruidvat ook 30 euro en dan kreeg je ook nog eens twee keer zoveel. Inmiddels heeft Schiphol alle misleidende “local price”-kortingen verwijderd.

Binnen de EU niet “duty free”

Veel mensen denken dat je na security goedkoper kunt winkelen, omdat het daar “duty free” is. Duty free of tax free betekent dat je geen belasting hoeft te betalen. Dit klinkt misschien voordelig, maar sinds 1999 is dit voor alle reizigers binnen de EU afgeschaft. Alleen als je naar buiten de EU reist kun je nog belastingvrij winkelen na de douane.

Toch zijn er geen prijsverschillen op Schiphol voor mensen die binnen en buiten de EU reizen. Schiphol meldt op zijn website dat ze de prijzen in winkels gelijk hebben getrokken om verschillen te voorkomen. Zo zou iedereen van dezelfde voordelige prijzen kunnen genieten. Toch ziet de Consumentenbond dat de prijzen op Schiphol vaak even hoog of hoger zijn dan in reguliere winkels die wel gewoon 21 procent btw rekenen.

Hier heb jij recht op

Zulke “local price”-nepkortingen mogen niet van de wet. Daarom hebben consumenten die op Schiphol parfum hebben gekocht met een misleidende aanbieding, recht op compensatie. 

Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond, legt uit om hoeveel compensatie het gaat: “Als jij volgens de wet bent misleid, hoor je het hele aankoopbedrag terug te krijgen. Want als je goed was geïnformeerd, had je het product misschien wel helemaal niet gekocht." 

Zo vraag jij je geld terug

Heb jij in de afgelopen vijf jaar (met een misleidende aanbieding) parfum gekocht op Schiphol? Dan kun jij je geld terugvragen. Dit doe je door een mail te sturen naar [email protected] met de bon of een bankafschrift waaruit blijkt dat je in de afgelopen vijf jaar parfum hebt gekocht op Schiphol.

Aantonen dat er sprake was van een misleidende aanbieding is lastig als je hier destijds geen foto van hebt gemaakt. Maar volgens Donat zou dit ook niet nodig hoeven zijn: “Schiphol adverteerde hier standaard mee. We gaan ervan uit dat alle parfumaanbiedingen hierdoor misleidend zijn geweest.”  

Afhandeling claims

Hoe de claims voor compensatie precies worden afgehandeld, is nu aan Schiphol. De Consumentenbond houdt dit in de gaten. Als consumenten vinden dat zij niet goed worden geholpen, kunnen zij terecht bij het meldpunt van de Consumentenbond.