background branding

Waarom vallen consumenten voor het ‘taxfree-shoppen’ op vliegvelden?

Tax Free

Goedkope producten inslaan op het vliegveld vlak voordat je op vakantie gaat. De aanbiedingen in taxfree-winkels lijken voordelig, maar zijn volgens de Consumentenbond eerder misleidend. Waarom denken we dat winkelen goedkoper is op een vliegveld?

Taxfree bestaat niet meer binnen de EU

Doordat de regels rondom belastingvrij winkelen in 1999 zijn aangescherpt, bestaat taxfree shoppen na de douane officieel niet meer in de EU. Sindsdien betalen klanten die binnen de EU vliegen ook gewoon btw over de gekochte producten. Alleen reizigers die buiten de EU vliegen, hoeven geen btw te betalen in de luchthavenwinkels.

In 2015 werd al bekend dat luchthavenwinkels niet altijd voordelig zijn. Dat concludeerde de Consumentenbond in een onderzoek. Zo deed Schiphol op zijn website uitspraken over ‘taxfree winkelen’, maar inwoners van buiten de EU betaalden dezelfde prijs als EU-reizigers. Ook werd Schiphol in 2017 op de vingers getikt door de De Reclame Code Commissie (RCC), vanwege de laagsteprijsgarantie in See Buy Fly-winkels. 

Aanpraten

Taxfree shoppen is dus lang niet zo voordelig, maar waarom denken we vaak van wel? “Ten eerste denk ik dat we dat elkaar aanpraten”, vertelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. “We praten elkaar aan dat het zo lekker goedkoop is. Daar dragen de winkels ook wel aan bij met grote taxfree-borden uiteraard.”

“Daarnaast denk ik dat het werkt omdat er een soort logische reden achter zit. Mensen denken: ‘Ik ga daar goedkoper winkelen, omdat het nou eenmaal taxfree is en daar voordelen aan blijken te zitten’.” 

Vakantiegevoel

Ook benadrukt Wessels de positieve stemming van de consument. “De meeste mensen zijn daar natuurlijk voor vakantie. Op het moment dat je in een positieve stemming bent, dan wil je natuurlijk graag dat daar meer positieve ervaringen bij horen”, legt hij uit. “Je koopt iets. Daar betaal je een bepaald bedrag voor, wat waarschijnlijk helemaal niet minder is dan normaal. Maar het is veel lekkerder om jezelf ervan te overtuigen dat het een goede deal is dan dat dat niet zo is. Dat noemen we simpelweg rationaliseren, en daar worden we heel erg blij van”, aldus Wessels.