Pas op: agressieve verkopers thuisbatterijen gebruiken déze nieuwe namen

Callcenter Evil

Radar’s strijd tegen de agressieve telefonische verkoop van thuisbatterijen woedt sinds het begin van dit jaar. Ondanks dat er al vaker aandacht is besteed aan de problemen met deze bedrijven, blijven de klachten binnenstromen. De werkwijze is hetzelfde: Mensen worden ongevraagd gebeld door een onbekend nummer. Daarna worden ze onder druk gezet om een vrijblijvende offerte te tekenen. Later blijkt dit een koopovereenkomst te zijn.

Nieuwe bedrijfsnamen

Wat opvalt is dat we nieuwe bedrijfsnamen zien. Eerder werd men gebeld door Batteroo, Batterijnet en Solaar. Nu worden mensen gebeld door bedrijven met namen als MKB Energieopslag, Batterij Centrale en Opslagplan. Nadat mensen een 'vrijblijvende offerte' tekenen, worden ze opnieuw gebeld. Ditmaal door een bedrijf met de naam Voltagrid. In dat gesprek wordt hen duidelijk gemaakt dat ze een koopovereenkomst hebben getekend, waar niets vrijblijvend aan is.

De eigenaar van Voltagrid is ook de eigenaar van Batteroo en Batterijnet. Ook de telemarketeers en buitendienstmedewerkers zijn hetzelfde. Opnieuw kunnen we de telemarketeers koppelen aan het netwerk van GMB en de energiecowboys van HEM. 

Ook de ACM deelde op 26 september nog een persbericht waarin ze waarschuwen voor de verkooppraktijken van Opslagplan.nl.

Helaas geen nieuw probleem

Deze nieuwe waarschuwingen en naamsveranderingen zijn een direct gevolg van eerder onderzoek van Radar. De beerput ging open nadat er in slechts twee maanden tachtig klachten binnenkwamen over Batteroo. De kern van hun methode was het verleiden van consumenten met een ‘vrijblijvende offerte’ die in werkelijkheid een bindend contract was. 

Wie probeerde te annuleren, werd geïntimideerd met boetes van duizenden euro’s. De financiële drijfveer achter deze praktijken werd duidelijk toen bleek dat verkopers op één dag tot wel 3.600 euro aan commissies konden verdienen.

Wettelijke verplichting

Het probleem bleek groot: ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en grote rechtsbijstandverzekeraars kenden honderden gedupeerden. Voor slachtoffers is het cruciaal om te weten dat zij sterk in hun recht staan. In Nederland geldt bij telefonische verkoop een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De verkoper is verplicht je hierover te informeren. Doet hij dit niet, dan wordt de termijn zelfs met een jaar verlengd.

Binnen deze periode kun je de overeenkomst kosteloos en zonder opgaaf van reden ontbinden, bijvoorbeeld met de voorbeeldbrief van de Consuwijzer. Laat je niet onder druk zetten door dreigementen met incassobureaus; de beweringen van de verkoper dat annuleren niet mogelijk is, zijn onjuist.

Nog steeds: bij twijfel, niet doen

Een telefonisch aanbod is zelden goedkoper dan zelf op zoek gaan naar een product dat goed bij jouw wensen past. Ga dus nooit zomaar ergens mee akkoord, vooral niet aan de telefoon. Het is goed om over grote uitgaven rustig na te denken. Word je onder druk gezet en lukt dit niet? Hang dan op en beslis later.

Meer over