Platinum Tickets van Ticketmaster: “Je betaalt meer voor eigenlijk niets”
Driekwart van alle door Radar ondervraagde mensen die weleens een concert meepakken, laat zich hierdoor weerhouden door stijgende ticketprijzen. Helemaal duur zijn de “Platinum Tickets” van Ticketmaster. Maar dan heb je ook wat, verwachten mensen. Niets blijkt minder waar: er zijn geen voordelen. Soms betaal je zelfs meer voor een minder goede plek.
Radar ondervroeg ruim 7.600 mensen die weleens een concert bezoeken. Vanwege hogere ticketprijzen gaat 55 procent tegenwoordig minder vaak een concert. Nog eens 21 procent gaat vanwege steeds hogere ticketprijzen helemaal niet meer. Slechts een kwart zegt nog (minstens) even vaak te gaan.
€100 voor een optreden van je favoriete artiest
De grootste groep (45%) is bereid om een bedrag tussen de 50 en de 100 euro te betalen voor hun favoriete artiest. 36 procent zit daaronder, met een maximumbedrag tussen de 25 en 50 euro. Ruim 1 op de 10 is echter bereid meer dan 100 of (zo zegt 2 procent) zelfs meer dan 200 euro neer te leggen.
Betalen op basis van vraag en aanbod
We vragen de concertgangers of ze bekend zijn met het concept van zogeheten “Platinum Tickets” van verkooppunt Ticketmaster, die bij sommige concerten tegen meerprijs kunnen worden gekocht. De prijs van deze concertkaartjes wordt bepaald op basis van vraag en aanbod. Platinum Tickets zijn niet per se de beste plaatsen. Dus het kan zomaar gebeuren dat je naast of zelfs achter iemand komt te zitten die de helft van de prijs heeft betaald. Verder hebben Platinum Tickets geen voordelen, zoals wel het geval is bij bijvoorbeeld VIP-tickets.
Je betaalt meer voor eigenlijk niets- Respondent die Platinum Tickets kocht maar geen voordelen ontving
€200 extra voor een Platinum Ticket
83 procent van de ondervraagden is niet bekend met deze Platinum Tickets, 13 procent wel. Van deze groep heeft 14 procent weleens een Platinum Ticket gekocht. De helft betaalde daar tot 100 euro extra voor. Ruim een derde betaalde nog meer; 16 procent zelfs meer dan 200 euro bovenop de reguliere ticketprijs.
Verwacht voor zo'n extreme prijs wel ook echt goede plaatsen dan...Respondent die Platinum Tickets kocht maar geen voordelen ontving
Mensen geven aan dat zij voor de meerprijs verwacht hadden dat ze de beste plaatsen hadden gescoord, dat ze niet in de rij hoeven te staan om binnen te komen, of extraatjes zouden krijgen, zoals een aandenken aan het concert in de vorm van merchandise.
Je verwacht bij het woord platinum toch zeker bijzondere tickets. Bijzondere plek, extra’s, eventueel iets extra qua merchandiseRespondent die Platinum Tickets kocht maar geen voordelen ontving
Extra betalen, geen voordelen
In totaal verwachtte 55 procent dat ze met het Platinum Ticket voordelen zouden hebben ten opzichte van reguliere tickets: ‘Je betaalt meer dus dat moet wel met een voordeel zijn of een goede reden’, schrijft een deelnemer aan het onderzoek. Om daar aan toe te voegen: ‘Helaas is dit niet het geval.’
Bij een meerderheid werd niet aan die verwachtingen voldaan. ‘Stond gewoon tussen staanplaatsen’, zo bericht een respondent. Iemand anders ziet juist dat de Platinum Tickets slechter zijn:
€90 extra voor plaatsen veel verder van het podium
‘De zitplaatsen voor het concert van Billie Eilish waren iets van 120 euro voor vak 104. Ik wilde ze bestellen, maar toen waren ze al weg. Vervolgens kan ik enkel nog platinum tickets kopen: prijs afhankelijk van de vraag. Dezelfde tickets zijn ineens ruim 190 euro. En vlak daarna 210 euro voor tickets veel verder weg, op de tweede ring. Om te huilen werkelijk.’
Meer over het Platinum tickets-concept van Ticketmaster in de uitzending van Radar. In een reactie geeft Ticketmaster aan dat zij op de site duidelijk maken dat Platinum tickets inderdaad niets extra's bevatten. Lees de volledige reactie van Ticketmaster.
Over het onderzoek naar concertkaartjes
De vragenlijst over concerttickets is tussen 3 en 15 mei 2024 ingevuld door 7.628 mensen die weleens een concert bezoeken - of dat voorheen deden maar door stijgende prijzen niet meer. De meeste deelnemers zijn lid van het Radar Panel. Deze mensen nodigen wij uit om deel te nemen aan onze onderzoeken: zij bepalen aan de hand van het onderwerp zelf of ze de vragenlijst invullen. Wil jij je ervaring ook vaker delen? Meld je aan via deze link.