Post met te weinig postzegels ontvangen: waarom krijg jij een rekening?
Zijn er te weinig postzegels geplakt op de post die jij ontvangt, dan krijg je van PostNL een rekening voor het te weinig betaalde bedrag. Waarom krijg jij als ontvanger deze rekening? En ben je verplicht om deze portokosten te betalen?
Waarom krijg jij een rekening?
Als er niet genoeg postzegels op jouw post zijn geplakt, is de kans groot dat jij hier een rekening voor krijgt. PostNL vraagt in principe aan de afzender om de portokosten te betalen, maar deze is niet altijd bekend. Vandaar dat jij als ontvanger dan de rekening in de bus krijgt.
Deze rekening bestaat uit portokosten en administratiekosten. De portokosten zijn het bedrag van een postzegel (1,14 euro) of een veelvoud daarvan, afhankelijk van het tekort aan postzegels. PostNL vermindert namelijk de juiste frankeerwaarde met de geplakte waarde en rondt dit af naar een postzegel. De administratiekosten zijn 3,42 euro.
Voorbeeld: zelfs als je een brief met maar 4 cent te weinig aan postzegels ontvangt, worden de portokosten afgerond naar 1,14 euro. Je krijgt dan een rekening van 4,56 euro (1,14 euro portokosten en 3,42 euro administratiekosten).
Moet je deze rekening betalen?
Ben je verplicht om deze rekening te betalen? Het is immers niet jouw schuld dat er te weinig postzegels op je brief of kaart zitten en vaak weet je niet eens precies om welke post het gaat.
Nee, is daarom het korte antwoord op deze vraag. Hoewel het niet duidelijk wordt aangegeven, gaat het om een vrijwillige bijdrage. PostNL bezorgt je post met te weinig postzegels alsnog en hoopt dat je bereid bent daarvoor te betalen, maar je bent hier dus niet toe verplicht. Je kunt er ook voor kiezen de rekening niet te betalen.
Bezwaar maken tegen portokosten
Je krijgt dan na een tijdje wel een betaalherinnering in de bus. Om dit te voorkomen kun je ook bezwaar maken tegen de portokosten op de website van PostNL.