Problemen met turbomotor
De THP-motor is een kleine benzinemotor die ontwikkeld is door BMW en PSA, waaronder Citroën en Peugeot vallen. Een dergelijke motor heeft een hoog vermogen met een relatief laag brandstofverbruik. Vanaf 2007 wordt deze motor voor een meerprijs van drie-, tot vijfduizend euro in verschillende types van Peugeot en Citroën geplaatst. Ook de Mini Cooper S heeft deze motor.
"Ik kreeg het idee dat ik in een 800 cc autootje reed", vertelt Leo Kersten, eigenaar van een twee jaar oude Peugeot 5008. Zijn Peugeot heeft een Turbo High Pressure motor. Deze motor, die gebruikt wordt in auto’s van Citroën, Peugeot en Mini, vertoont vaak binnen 20.000 kilometer al mankementen. Zo heeft een derde van de Peugeot-rijders met een THP-motor problemen met de aandrijving, blijkt uit onze Testpanel-enquête. Het gevolg van dergelijke mankementen is dat de auto plotseling vermogen kan verliezen, met alle risico's van dien. Mevrouw Kersten: “Je wilt inhalen, je hebt geen power en hij gaat niet verder. Een vrachtwagen achter me begint te toeteren en gek te doen. Voor hetzelfde geld was het finaal misgegaan."Testpanel
De Turbo High Pressure (THP)-motor in Citroën, Peugeot en Mini toont vaak binnen 20.000 kilometer al mankementen. Zo heeft eenderde van de Peugeot-rijders problemen met de aandrijving, blijkt uit onze Testpanelenquête. Het gevolg van dergelijke mankementen is dat de auto plotseling vermogen kan verliezen, met alle risico's van dien.
Uit de enquête blijkt ook dat bezitters van een auto met een THP-motor meerdere keren naar de dealer terug moeten om erkenning van het probleem te krijgen. De THP-motor, een kleine benzinemotor ontwikkeld door BMW en PSA, heeft een hoog vermogen met een relatief laag brandstofverbruik. Vanaf 2007 wordt deze motor voor een meerprijs van 3 tot 5 duizend euro in verschillende types van Peugeot en Citroën aangebracht. Ook de Mini Cooper S heeft deze motor. Binnen twee jaar vallen de reparaties nog onder de garantie. Maar daarna wordt de consument op kosten gejaagd. Radar vraagt de importeurs met welke oplossing ze gaan komen.Oplossing
Het terugvallen van vermogen wordt veroorzaakt door speling in de distributieketting. Deze ketting rekt namelijk vrij snel uit, vaak al na 20 duizend kilometer. Dit zorgt voor verstoring van de timing bij de aandrijving. Een ander veel voorkomend probleem bij deze motor is de emissiestoring, veroorzaakt door een motor die zichzelf vervuilt.
Binnen twee jaar vallen de reparaties nog onder de garantie, maar daarna draait de consument zelf voor de kosten van de reparatie op. Nu Radar aandacht aan de problemen rond de THP motor besteedt hebben zowel Citroën, Peugeot als Mini toegezegd dat ze de kosten voor reparaties die verband houden met de THP motor op zich te nemen.