background branding

Questionmark-app helpt bij bewuste keuze in supermarkt

Is er regenwoud gekapt voor de biefstuk die je altijd bij je supermarkt haalt? Heeft de kip die de eieren heeft gelegd voor in jouw uitsmijter, wel een goed leven gehad? Vanaf deze week kan de consument daar eenvoudig achter komen via de website en gratis mobiele app Questionmark.

Volgens de gelijknamige stichting achter Questionmark zie je met deze app in één oogopslag wat de impact van je boodschappen is op het gebied van volksgezondheid, milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. Dit doe je door een product te scannen met je smartphone, of de naam in te voeren via de zoekfunctie.

Op het moment van schrijven zijn er ruim 23.000 supermarktproducten opgenomen in de app. Questionmark onderzocht hiervoor vlees, vleesvervangers, eieren, melk, yoghurt, kaas, boter, kwark, toetjes, pindakaas en meer dan 1000 chocoladeproducten (repen, candybars, hagelslag en chocolademelk). In de toekomst zullen er ook andere producten worden meegenomen, zoals cosmetica, huishoudelijke producten en wellicht elektronica, aldus de bijbehorende website

De missie van Questionmark is inzicht geven in de duurzaamheid van de boodschappen die je koopt. 'Onderzoeken laten zien dat consumenten, als ze de keuze hebben, liever duurzame en eerlijke producten kopen. Voorwaarde is wel dat ze snel en eenvoudig toegang tot die informatie hebben', zegt directeur Charlotte Linnebank.

'We gaan niet in op marketingpraatjes en vertrouwen niemand op hun blauwe ogen', aldus Rutger van Waveren, hoofd productontwikkeling, op de website iPhoneclub. Momenteel werken er vijftien mensen aan Questionmark. Dat is voor een belangrijk deel mogelijk gemaakt door een bijdrage van 7,5 miljoen euro van het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij. Het team bestaat vooral uit onderzoekers en developers, en er is een marketeer.Doorstart Superwijzer

Questionmark is een uitbreiding van de Superwijzer. Die app bestaat sinds 2012 en was oorspronkelijk van stichting Varkens in Nood. In onze uitzending hebben we destijds aandacht besteed aan de introductie. Onlangs heeft Greenpeace de supermarktapp van de stichting overgekocht en uitgebreid, met Questionmark als resultaat.

QuestionMark from Questionmark on Vimeo.

Bron: Questionmark / iPhoneclub / Varkens in Nood