Radar genomineerd voor onderzoeksjournalistiek-prijs 'De Loep'

matjes-uitzending800.jpg

In de categorie audiovisuele productie is de Radar-uitzending 'Mandarijnennetje als implantaat: goedkeuring implantaten is een farce.' genomineerd voor De Loep, de prijs voor beste onderzoeksjournalistiek in Nederland.

Radar deed negen maanden onderzoek naar goedkeuring van medische hulpmiddelen voor de Europese markt. Om bloot te leggen welke gebreken dit systeem heeft, bedacht Radar een medisch hulpmiddel. Radar maakte een bekkenbodemmatje van het materiaal van een mandarijnennetje. Als dit matje daadwerkelijk op de markt zou komen zou dit desastreuze gevolgen hebben voor de patiënt. Radar kreeg desondanks de toezegging van de verantwoordelijke keuringsinstituten voor een CE-markering. Met een CE-markering mag je een product op de markt brengen. Minister Schippers noemde het een schokkende uitzending en de uitzending heeft uiteindelijk een Europese impact gehad.

Diepgravend vervolg

Op 14 en 21 september komt Radar met een diepgravend vervolg op dit verhaal. Daarbij ligt de focus op de wijze waarop fabrikanten als Johnson & Johnson bekkenbodemmatjes op de markt hebben gebracht, en de desastreuze gevolgen voor vrouwen van dit implantaat.

Bekendmaking

De kwaliteit van de inzendingen voor De Loep, een kleine honderd, was dit jaar boven verwachting, volgens de Vereniging van Onderzoeksjournalisten. De winnaars worden bekendgemaakt op vrijdagavond 20 november, op de VVOJ Conferentie Onderzoeksjournalistiek 2015 in Den Haag.

Bekijk uitzending online

Bekijk deel 1: Mandarijnennetje als implantaat: Goedkeuring implantaten is een farce

Bekijk deel 2: Mandarijnennetje als implantaat: deel 2