Radar-test: noodhamers werken niet altijd

Noodhamers, die je gebruikt om uit de auto te ontsnappen, werken niet altijd. Dat blijkt uit een gebruikstest van Radar.

Sommige hamers snijden de gordels niet goed door. Bij andere hamers kost het de testpersonen heel veel moeite om de autoruit te breken of lukt dit helemaal niet. Daarnaast handelen automobilisten vaak verkeerd wanneer hun auto te water raakt. Hamers met een zogenaamde springveer, waarbij er een puntje tegen het raam wordt geschoten, werken ook onder water. De meer klassieke hamers, waarmee je moet slaan, zijn onder water niet altijd afdoende.

Dat blijkt uit een gebruikerstest die Radar heeft gedaan met zes verschillende hamers. Drie consumenten uit ons Testpanel hebben in totaal 18 autoruiten ingeslagen. Daarnaast hebben de gebroeders Coronel 12 ruiten ingeslagen. Er is ook geprobeerd om 30 gordels door te snijden. Het gaat hier overigens om een gebruikstest, niet om een wetenschappelijke test of om een test door een erkende technische keuringsinstantie.Verkeerd voorgelicht

Opvallend is verder dat uit een enquête onder ruim 44.000 leden van het Radar Testpanel blijkt dat veel automobilisten, zo’n 20.000 ondervraagden, niet weten hoe ze moeten handelen als hun auto te water raakt. Veel mensen denken dat zij in de auto moeten blijven zitten totdat deze helemaal gezonken is. Dat is een misverstand uit de tijd dat autoruiten en deuren nog niet elektrisch bediend werden. Bij moderne auto’s blokkeren de ramen en de deuren vaak zodra een auto te water raakt, door kortsluiting in het elektrische systeem. De auto verandert dan in een drijvende doodskist die binnen een paar minuten gezonken is.

Het is dus van groot belang om zo snel mogelijk de auto te verlaten en daarnaast een noodhamer in de auto te hebben. Ook is het van belang om altijd in de hoeken van de zijruiten te slaan. De voor- en achterruit breken minder snel of niet doordat het glas harder is. De zijruit breekt het snelst als er in de hoek wordt geslagen.Bekijk de uitslag van de test.