Test: Veiligheidshamers
Met een veiligheidshamer kun je in geval van nood snel uit je auto ontsnappen, bijvoorbeeld wanneer je te water bent geraakt. Zulke hulpmiddelen kunnen dus levens redden. Maar de ene hamer is de andere niet, en veel mensen weten niet hoe ze ermee moeten omgaan.
Het kan je leven redden, maar waar ligt die noodhamer ook alweer? In het dashboardkastje of de kofferbak? Of erger nog hij ligt helemaal niet in de auto want het is er nooit van gekomen om er een aan te schaffen?
Er komen jaarlijks zo’n 750 tot 800 auto’s in het water terecht. Dat kan soms onschuldig zijn. Maar vaak gaat het om ernstige ongelukken, want bij 50 tot 60 gevallen per jaar overleven de inzittenden het ongeluk niet.
Een veiligheidshamer kan in zo’n geval levens redden. Welke hamer kun je het beste aanschaffen? In ieder geval zou dit een hamer moeten zijn met een springveer want die doet het ook goed onder water. Helemaal met moderne auto’s is dat belangrijk.
In moderne auto’s worden de deuren en ramen namelijk elektrisch bediend. En door kortsluiting gaan deze niet meer open zodra de auto te water raakt. De auto verandert op dat moment in een doodskist, hij zinkt en zonder goede hamer kun je deze niet meer verlaten.
En richt de hamer altijd in de hoek van de zijruit bij de spiegel. Of het nou een meer klassieke hamer is waarbij je echt moet slaan of een hamer met een springveer, altijd in de hoek van de zijruit slaan of plaatsen.
De voorruit en de achterruit zijn minder goed. Het glas van deze ramen is extra sterk, waardoor het moeilijk kan zijn om dit glas te breken.Fabeltje
Er zijn nog veel mensen die denken dat ze zo lang mogelijk in de auto moeten blijven zitten. Pas als de auto geheel is volgelopen, zou je de auto moeten verlaten. Dit is een fabeltje uit de tijd dat auto’s nog mechanisch bedienbare ramen hadden (met een draaislinger).
Sinds de elektrische ramen en deuren moet je zo snel mogelijk de auto verlaten als je in het water terechtkomt. Dus nergens op wachten, gordel lossnijden, raam inslaan en meteen naar buiten.
Red altijd eerst jezelf en richt je vervolgens op de passagiers. Zitten er kleine kinderen in de auto, neem deze dan op schoot, sla het raam in en verlaat samen de auto.
Elke automobilist zou er dus één in de auto moeten hebben, of eigenlijk twee want bij de passagiersstoel zou er ook een moeten zitten.
De klassieke veiligheidshamer, waarbij je met een ijzeren punt in de hoek van de ruit moet slaan, werken niet zo goed onder water.
Test
Radar heeft zes verschillende hamers getest op gebruiksvriendelijkheid. Hier volgt de uitslag:
1: Lifehammer Evolution
2: ResQme (Lees hun reactie)
3: Lifehammer Classic
4: CRKT Exittool
5: Action
6: ELRO Hammer (Lees hun reactie)
Er zijn veel meer merken in de omloop.
Update: van een oplettende kijker kregen wij dit filmpje van de VerkeersInformatieDienst (VID) toegestuurd.
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
10Met een veiligheidshamer kun je in geval van nood snel uit je auto ontsnappen, bijvoorbeeld wanneer je te water bent geraakt. Zulke hulpmiddelen kunnen dus levens reden. Maar de ene hamer is de andere niet, en veel mensen weten niet hoe ze ermee moeten omgaan. Waar moet je ze bewaren? Hoe moet je ze gebruiken? En welke is het best? Radar test zes varianten en laat veiligheidsexperts aan het woord. Maandag 8 september 2014 in Radar, om 20:30 bij de AVROTROS op NPO 1
Ik wil een Veiligheidshamer om te voorkomen dat ik op mijn duim kan slaan.
tja eigenlijk zou je een veiligheidshamer moeten bevestigen op een plek waar je ook bij kan als je op z'n kop hangt. bij veel mensen ( bij mij ook) hangt hij vrij laag. ik heb hem wel, maar ik heb dubbel glas met warmte werende folie ertussen, dus de kans is groot dat ik er met hamer toch niet doorheen kom. de enige optie is dan de achterruit