Reactie: VakFotografen Mediagroep B.V.
De directeur van VakFotografen Mediagroep B.V, de heer Contermans, wilde niet bij ons in de studio reageren tijdens onze uitzending over de VakFotografen Mediagroep B.V.. In een schriftelijke reactie reageert hij als volgt.
Klanten worden niet gewerfd maar geïnteresseerden slechts aangespoord om zich aan te melden op het aanmeldingsformulier op onze site met webadres vakfotografen.com/aanmelding
hiervoor worden verschillende methodieken gevolgd zoals advertenties op Google Adwords, Advertentie op verschillende sites zoals FaceBook of anderen en dergelijke.
Het spreekt vanzelf dat adverteren wettelijk is toegestaan, immers anders zouden dergelijke websites ons daartoe niet de mogelijkheid bieden.
In de disclaimer staat duidelijk vermeld dat men door aanmelding kans maakt op een geheel gratis fotoshoot of een van de andere aanbiedingen van onze organisatie.
Indien de aanmelding niet een van de geheel gratis fotoshoots verwerft waarvan er maandelijks 10 geheel gratis worden weggegeven, dan wordt zoals duidelijk aangegeven in de disclaimer een andere aanbieding aan de geïnteresseerde gedaan. Vanzelfsprekend is er niets onwettigs aan het feit dat onze organisatie de klant een geheel vrijblijvende aanbieding doet, immers zelfs na het tot stand komen van de overeenkomst heeft de consument nog het recht om binnen de wettelijke termijn van 14 dagen geheel van de overeenkomst af te zien.Betreffende de verzending van een verzuimfactuur bij het niet nakomen van de overeenkomst door de consument :
Echter wordt de overeenkomst niet wettig door de consument ontbonden en verzuimt de klant vervolgens de gemaakte afspraak dan wordt inderdaad vanwege zogenaamde “no show” en het niet nakomen van de overeenkomst een verzuimfactuur verzonden.
Overigens is dit wettig gezien geheel terecht, immers de klant heeft een rechtsgeldige overeenkomst afgesloten en wij hebben daarvoor een team van freelancers ingehuurd te weten een visagiste, een hairstylist(e) en een fotograaf en daardoor een aanzienlijk bedrag aan kosten gemaakt terwijl het ingehuurde team dan ten minste 4 uren moet wachten op de volgende klant …
Indien de klant de overeenkomst daarom niet nakomt dan maakt onze organisatie vanzelfsprekend kosten en een deel daarvan factureren wij daarom door aan de klant. Zowel in het verkoopgesprek als ook in onze verdere emails en informatie en algemene voorwaarden worden klanten vooraf gewaarschuwd de overeenkomst wel na te komen, omdat anders de verzuimkosten in rekening worden gebracht. Deze mededeling wordt maar liefst 8 maal voorafgaand aan de consument gecommuniceerd. Het is daarom uitgesloten dat klanten daarvan niet uitdrukkelijk op de hoogte zijn gesteld.Overigens geven wij consumenten nog de navolgende zeer soepele verzuimregeling :
Indien de verzuimfactuur wordt voldaan binnen een termijn van uiterlijk 14 dagen dan mogen consumenten geheel gratis hun verzuimde afspraak komen inhalen binnen een periode van 6 maanden. U zult met mij eens zijn, soepeler dan dit kunnen wij vanzelfsprekend niet zijn, immers het gaat hier wel om een wettig tot stand gekomen overeenkomst.
Overigens handelen wij bij verzending van verzuimfacturen geheel wettig en ook doorzichtig, immers wij geven duidelijk vooraf aan dat wij de kosten in rekening brengen bij niet nakomen van de overeenkomst.
Dit wordt zelfs in elk verkoopgesprek uitdrukkelijk vermeld. Klanten reageren dan in alle gevallen met “Ja, dat is ook logisch … “ Voorts staat dit vanzelfsprekend ook duidelijk vermeld in onze algemene voorwaarden.
Ik maak u er in dit verband nog op attent dat ook tandartsen en dergelijke kosten in rekening brengen bij niet nakomen van een afspraak of overeenkomst. Daarin zijn wij daarom geen uitzondering. Facturen worden vanzelfsprekend alleen verzonden wanneer een klant de overeenkomst en de daarbij behorende afspraak niet nakomt en daardoor heeft gehandeld in strijd met de overeenkomst.
In het verleden hebben wij reeds verschillende van deze zaken behandeld voor de kantonrechter, waarbij de kantonrechter ons in alle gevallen in het gelijk heeft gesteld.
In dit verband deel ik u nog mede dat in het verleden onze algemene voorwaarden en bedrijfsregels zijn samengesteld door een Hoogleraar Consumentenrecht. Dit geeft aan dat wij kosten nog moeite hebben gespaard om onze regelgeving conform de wettelijke regelgeving af te stellen. Hoewel de bij u binnengekomen klagers u kennelijk anders willen doen geloven worden vanzelfsprekend alleen verzuimfacturen verzonden wanneer daarvoor een daadwerkelijke rechtsgrond bestaat.
Voor wat betreft verzuimfacturen welke rechtsmatig werden verzonden en welke niet kunnen worden geïncasseerd, wordt in alle gevallen voor de rechtbank geprocedeerd. Immers de onpartijdige rechter moet in dat geval dan maar bepalen wie van de partijen er in haar recht staat.
Uw opmerking dat onze handelswijze dan gelijkenis zou vertonen met de boete welke fotosessie.com in 2012 ontving van de ConsumentenAutoriteit moet ik daarom dan ook uitdrukkelijk van de hand wijzen. Ik verzoek u dan aan mij nader te berichten waar onze organisatie dan in strijd zou handelen met de wettelijke regelgeving.Verdere Opmerkingen die u in uw uitzending zou kunnen verwerken :
Vanaf 13 juni jongsleden is binnen het consumentenrecht regelgeving gewijzigd.
Uit een onderzoek dat we hebben uitgevoerd vanwege de verzuimfacturen die wij (overigens wettelijk geheel terecht) verzenden is gebleken:
- Consumenten maken een afspraak en wanneer het tijdstip van de afspraak nadert blijkt dat ze geen geld hebben om de afspraak na te komen.
- Ze kunnen de afspraak vaak ook niet meer afzeggen omdat de wettelijke termijn van 14 dagen is verstreken waarbinnen dit nog mogelijk was.
- Door geldgebrek verzuimen ze de afspraak.
- Vervolgens ontvangen ze een terecht verzonden verzuimfactuur die ze door geldgebrek ook niet kunnen betalen.
- De verzuimfactuur wordt overgedragen ter incasso en wordt verhoogd met 40,- euro volgens de Wet Incasso Kosten.
- Wordt er daarna geprocedeerd voor de rechtbank dan wordt de verliezende partij door de rechtbank veroordeeld om in veel gevallen tevens de hoge proceskosten te moeten betalen van honderden euro’s.
Hoewel het consumenten vanzelfsprekend valt aan te rekenen dat men een overeenkomst aangaat waar men klaarblijkelijk onvoldoende geld voor heeft, willen wij als organisatie toch graag zoveel mogelijk de verzending van facturen voor de toekomst voor consumenten voorkomen.
Vanaf 13 juni jongsleden moeten daarom fotoshoots vooraf worden betaald. De betaling wordt dan tevens bezien als het accoord gaan met de overeenkomst. Wanneer er dus niet vooraf wordt betaald wordt daardoor de overeenkomst ontbonden.
Daarmee zijn dan verzuimfacturen in de toekomst helemaal verleden tijd.
Duidelijker dan dit kunnen we het vanzelfsprekend voor consumenten niet maken. Let wel : dit geld natuurlijk alleen voor overeenkomsten die na 13 juni tot stand zijn gekomen.
Door de bovenstaande wijzigingen in ons beleid zullen verzuimfacturen in de toekomst niet meer worden verzonden. Immers wie zich niet aan de betaalafspraak houdt dat de shoot vooraf moet worden betaald die geeft daarmee te kennen de overeenkomst te willen ontbinden, waardoor de overeenkomst vervolgens automatisch wordt ontbonden.*
Hoewel het consumenten vanzelfsprekend valt aan te rekenen dat men een overeenkomst aangaat waar men klaarblijkelijk onvoldoende geld voor heeft, willen wij als organisatie toch graag zoveel mogelijk de verzending van facturen voor de toekomst voor consumenten voorkomen.
Vanaf 13 juni jongsleden moeten daarom fotoshoots vooraf worden betaald. De betaling wordt dan tevens bezien als het accoord gaan met de overeenkomst. Wanneer er dus niet vooraf wordt betaald wordt daardoor de overeenkomst ontbonden.
Daarmee zijn dan verzuimfacturen in de toekomst helemaal verleden tijd.
Duidelijker dan dit kunnen we het vanzelfsprekend voor consumenten niet maken. Let wel : dit geld natuurlijk alleen voor overeenkomsten die na 13 juni tot stand zijn gekomen.
Door de bovenstaande wijzigingen in ons beleid zullen verzuimfacturen in de toekomst niet meer worden verzonden. Immers wie zich niet aan de betaalafspraak houdt dat de shoot vooraf moet worden betaald die geeft daarmee te kennen de overeenkomst te willen ontbinden, waardoor de overeenkomst vervolgens automatisch wordt ontbonden.*NB Opmerking van de redactie:Autoriteit Consument & Markt geeft aan: 'Volgens de nieuwe regels geldt een bedenktijd van 14 dagen (dit was 7 werkdagen). Deze bedenktijd begint bij het afsluiten van een dienst maar alleen als je na het sluiten van de overeenkomst, schriftelijk of op een duurzame drager (e-mail) bent geïnformeerd over (in ieder geval) de bedenktijd en een formulier om de overeenkomst te ontbinden krijgt. Na sluiten van de overeenkomst per telefoon moet dus op duurzame drager alle informatie over de overeenkomst worden verstuurd, dus wat je hebt afgesloten, voor wanneer uitvoering, wat het kost en met wie je een overeenkomst hebt en informatie over de bedenktijd. Daarnaast merkt ACM nog op dat zaken als deze (bedenktijd en informatie daarover) niet in de algemene voorwaarden horen te worden geregeld. De informatie moet duidelijk en begrijpelijk in een brief of mail (geen linkjes naar informatie elders).' VakFotografen moet zich dus aan deze regels houden en kan consumenten niet verplichten om van hun bedenktijd af te zien. Zie ook de volledige reactie op deze uitzending.
VakFotografen moet zich dus aan deze regels houden en kan consumenten niet verplichten om van hun bedenktijd af te zien. Zie ook de volledige reactie op deze uitzending.