'Casting' bij VakFotografen Mediagroep B.V.

Met een hoop complimenten benadert VakFotografen Mediagroep B.V. jongeren via Instagram. Daarbij wordt de indruk gewekt dat zij zijn geselecteerd voor een casting. Vervolgens wordt echter een afspraak gemaakt voor een betaalde fotoshoot. Als de jongeren hiervan af willen zien wordt het hen niet makkelijk gemaakt. Ze ontvangen telefoontjes, brieven en e-mails met dreigingen voor gerechtelijke procedures en incassobureaus.

Jongeren ontvangen lovende berichten onder hun foto's op Instagram en worden vervolgens verwezen naar de website van VakFotografen. Daar kunnen zij zich aanmelden voor een 'Experience of a Lifetime'. De indruk wordt gewekt dat hij of zij uit vele anderen is gekozen voor een 'experience' die het begin zal zijn van een modellencarrière. Dit wordt ook benadrukt in het telefoongesprek dat hierop volgt, waarbij de jongere wordt gefeliciteerd met deze kans. Er zouden zich 'meer dan 86.000 mensen hebben aangemeld', maar er is enkel voor een select aantal mensen 'een speciale aanbieding'.Verzuimfactuur?

VakFotografen geeft bij ons aan dat het gaat om een vrijblijvend voorstel voor een fotoshoot. Dit lijkt echter in de praktijk niet het geval. Wie na het telefoongesprek toch van het voorstel af wil zien, komt van een koude kermis thuis. Volgens het bedrijf verzuimt de consument hiermee de afspraak, en volgen er aanmaningen en dreigingen voor gerechtelijke procedures via e-mail, post en telefoon.

Het bedrijf houdt hierbij geen rekening met de wettelijk vastgestelde opzegtermijn van 14 dagen, die sinds 13 juni 2014 van kracht is. Als de consument binnen de bedenktijd aangeeft toch geen gebruik te willen maken van de dienst, krijgen zij te horen dat dit niet meer mogelijk is, omdat het hele team al betaald zou zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft in een reactie aan dat bedrijven dit soort methoden niet mogen hanteren, en de consument in dat geval ook niet hoeft te betalen.

Bedenktijd

Met ingang van 13 juni 2014 is de nieuwe richtlijn binnen de wet Koop op Afstand ingegaan. Hierin is vastgelegd dat de bedenktijd voor online of telefonisch gemaakte afspraken is verlengd van 7 naar 14 dagen. Daarnaast kunnen consumenten niet zomaar afstand doen van hun consumentenrecht, zoals VakFotografen consumenten wil doen geloven. De ACM geeft aan dat de consument 'zelf uitdrukkelijk moet instemmen en verklaren/erkennen afstand te doen van zijn bedenktijd, omdat hij de dienst al eerder wil afnemen. Alleen de mededeling van de ondernemer dat er geen bedenktijd is omdat de dienst al meteen wordt uitgevoerd/ingepland volstaat niet.'Reactie ACM

ACM heeft de eigenaar van VakFotografen, die toen opereerde vanuit een soortgelijk bedrijf onder de naam Fotosessie, in 2010 beboet voor praktijken die vergelijkbaar zijn met de praktijken zoals die in onze uitzending te zien zijn. ACM geeft aan niet te zullen aarzelen om weer in te grijpen als deze praktijken voortduren. Zij roept consumenten die een klacht hebben over VakFotografen Mediagroep B.V. dan ook op om deze te melden bij haar loket ConsuWijzer.

Lees de complete reactie van ACM, of bekijk het stappenplan voor dit soort gevallen.

Laatste reacties

11
  • Door Radar

Met een hoop complimenten halen medewerkers van VakFotografen Mediagroep via Instagram jongeren over mee te werken aan een gratis fotoshoot. In het telefoongesprek dat volgt probeert het bedrijf echter een afspraak te maken voor een betaalde shoot. Als de jongeren hiervan af willen zien wordt het hen niet makkelijk gemaakt. Ze ontvangen telefoontjes, brieven en e-mails met dreigingen voor gerechtelijke procedures en incassobureaus. Maandag 27 oktober in Radar, om 20:30 bij de AVROTROS op NPO 1

  • Door stfwlk

Goed dat hier aandacht aan wordt besteed! Het is echt een verwerpelijk bedrijf.

  • Door Julie4444

Zal een keer tijd worden. Dit staat echt al jaren op fora. 😂