Reclames in menu’s van Philips smart-tv’s

tv-780.jpeg

Philips gaat reclames tonen in de menu’s van smart-tv’s. Voordat een app wordt opgestart, zal het bedrijf advertenties tonen.

Philips wil deze reclames in de toekomst mogelijk personaliseren. Dit zal het bedrijf doen op basis van de apps die je gebruikt op de televisie en naar welke zenders je kijkt.

Testen met smart-tv's uit 2013

Hoe groot de advertenties in beeld zullen verschijnen is nog niet bekend. Televisiemaker TP Vision meldt tegenover de NOS dat consumenten met een Philips smart-tv uit 2013 na de nieuwe update al reclames te zien krijgen. Met deze groep wil het bedrijf het tonen van reclames testen, vervolgens zullen andere slimme televisies volgen.

Improve Digital, het Amsterdamse bedrijf dat de advertenties verzorgt voor Philips, wil op deze manier advertenties interessant maken voor consumenten. Vanwege het vele videokijken via apps is dit in het gedrang gekomen. Het bedrijf meldt aan de NOS dat ook Samsung bezig is met een soortgelijke strategie op zijn tv’s.

Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt Philips

De Autoriteit Persoonsgegevens is het hier niet mee eens en spreekt Philips aan op het idee om (gepersonaliseerde) reclames te tonen. Philips mag alleen gegevens over het kijkgedrag van mensen verwerken voor persoonlijke advertenties als consumenten daarover zijn geïnformeerd en daar ook toestemming voor hebben gegeven.

TP Vision, bekend van Philips, heeft inmiddels aan de AP verklaard dat de functie voor de persoonlijke reclames alleen nog intern wordt getest en nog niet wordt toegepast op de toestellen die nu op de markt zijn.

Bron: Tweakers / Emerce