Refurbished.nl stuurt oud-gedupeerden weer mails: ‘Te gek voor woorden’

Refurbished

Radar besteedde al meerdere keren aandacht aan webshop Refurbished.nl, die problemen had met levering, betaling en klantenservice. Na een faillissement in 2024 - waardoor veel mensen hun geld kwijt zijn -  is de webshop weer in de lucht en krijgen oud-gedupeerden mails met aanbiedingen. Mag dat zomaar? En kunnen zij nog geld terugkrijgen?

Hoe zat het ook alweer?

Refurbished.nl handelde in opgeknapte telefoons, tablets en laptops. In 2023 en 2024 besteedde Radar meerdere keren aandacht aan de webshop, omdat het klachten regende. Mensen kregen hun bestelling niet, moesten lang wachten op geld terug en konden geen contact krijgen met de klantenservice. 

We onderzochten meerdere keren de aanhoudende problemen, maar een oplossing bleef uit. En op 14 mei 2024 heeft de rechtbank Rotterdam het faillissement van Refurbished NL bv uitgesproken. Over het algemeen betekent een faillissement dat gedupeerden hun geld kwijt zijn. Zo ook Margot, die voor 295 euro een iPhone had besteld.

Oud-gedupeerden krijgen weer mails

Zij was een van de mensen die zich bij ons meldde toen ze in december weer mails van Refurbished.nl ontving. “Regelmatig krijgen wij berichten van Refurbished.nl met het brutale verzoek om een telefoon bij hen te kopen”, laat ze weten. “Dit is nogal stuitend nietwaar.” 

“Het kan gebeuren dat een bedrijf failliet gaat en het gaat me ook niet om het geld dat ik kwijt ben, maar ik vind het te gek voor woorden dat ze nu weer mails sturen”, vertelt ze verder. “Als ze nu weer aanbiedingen gaan sturen, dan wil ik ook mijn geld terug of de iPhone die ik besteld had.”

Geen compensatie van nieuw bedrijf

Toch kan Margot hiervoor niet meer bij de webshop aankloppen, omdat het bedrijf tegenwoordig onder een ander KvK-nummer opereert. Adam Nassiri, advocaat insolventierecht en ondernemingsrecht bij Schenkeveld Advocaten, legt uit: “Als een bedrijf failliet wordt verklaard, dan staat het de aandeelhouder(s) van het gefailleerde bedrijf vrij om bijvoorbeeld in een nieuwe BV, een daarin vergelijkbare onderneming te exploiteren.”

In dit geval was Refurbished NL bv onderdeel van het moederbedrijf Refurbished Store bv en is alleen Refurbished NL bv failliet verklaard. De domeinnaam (Refurbished.nl) behoorde tot het moederbedrijf, Refurbished NL bv was slechts de uitbater van deze website. 

“Als bepaalde rechten in de moedervennootschap zitten, vallen die buiten het faillissement en kunnen die in principe ongeacht het faillissement voor nieuwe activiteiten worden gebruikt”, vertelt Daan van Poorten, curator bij AMS Advocaten. 

En hoewel de website er nog precies hetzelfde uitziet als vóór het faillissement, zit er op papier dus een ander bedrijf achter. “Juridisch gezien is er sprake van een nieuw bedrijf, waardoor gedupeerden niet bij dit bedrijf kunnen aankloppen. Het nieuwe bedrijf heeft namelijk niet gecontracteerd met de gedupeerden van het gefailleerde bedrijf”, vertelt Nassiri. 

“Het nieuwe bedrijf is niet verantwoordelijk voor de schulden van het oude bedrijf”, vult Van Poorten aan. Gedupeerden kunnen dus niets anders dan zich melden bij de curator van het faillissement en hopen dat ze nog geld terugkrijgen. 

Mag het bedrijf mails sturen naar oud-klanten?

Als er op papier een ander bedrijf achter de website Refurbished.nl zit, hoe komen ze dan aan de gegevens van oud-klanten zoals Margot? En nog belangrijker: mogen ze hen benaderen? 

Nassiri vertelt dat dit niet zomaar mag:“Het klantenbestand is vaak is onderdeel van de activa van het gefailleerde bedrijf. Tenzij het nieuwe bedrijf een overeenkomst heeft gesloten met de curator, is het zomaar gebruiken van het klantenbestand niet toegestaan. Hierbij geldt wel dat de curator op grond van de AVG, het klantenbestand niet zomaar kan overdragen en er voorwaarden aan zijn verbonden ter bescherming van de persoonsgegevens van de klanten.”

En zelfs als er wel een deal gesloten is, is het nog steeds de vraag of oud-klanten zomaar benaderd mogen worden. Dat vertelt Robin Murk, advocaat bij Dommerholt Advocaten. “Of oud-klanten benaderd mogen worden, is afhankelijk van de deal die is gesloten met de curator. In de rechtspraak is nog niet uitgemaakt hoe met een dergelijke situatie moet worden omgegaan. Het ‘alleen’ overdragen van een klantenbestand is niet toegestaan, zoals het alleen overgedragen van een telefoonnummer, naam en e-mailadres. Wat ook duidelijk is, is dat bij overneming van een bestaande rechtsverhouding medewerking van de klant noodzakelijk is. Klanten moeten daarbij eerst worden geïnformeerd over de doorstart en op zijn minst bezwaar kunnen maken tegen de verwerking van hun persoonsgegevens.”

Wat zegt Refurbished zelf?

We nemen contact op met Refurbished Store zelf om te vragen hoe ze aan het oude klantenbestand komen. Zij laten weten dat ze niet in kunnen gaan op zaken van de voormalig failliete exploitant. “De website, domeinnaam en klantenbestand zijn eigendom van een andere entiteit”, geven ze ons wel mee.

Moeilijk te controleren

Behoorde het klantenbestand dan altijd al tot het moederbedrijf (Refurbished Store bv) in plaats van bij de uitbater (Refurbished NL bv)? Om hierachter te komen, duiken we in het webarchief en bestuderen we het privacystatement van Refurbished.nl dat gold vóór de uitbater failliet werd verklaard. Dit doen we samen met Lisanne Bruggeman, advocaat gespecialiseerd in privacyrecht bij Ploum Rotterdam Law Firm.

Zij legt uit dat de AVG onderscheid maakt tussen een verwerkingsverantwoordelijke en een verwerker van persoonsgegevens: “De verwerkingsverantwoordelijke is de organisatie die bepaalt waarom persoonsgegevens worden verwerkt en op welke wijze dat gebeurt. De verwerkingsverantwoordelijke kan de feitelijke verwerking uitbesteden aan een andere organisatie. Als die organisatie uitsluitend in opdracht van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt, wordt die organisatie aangemerkt als verwerker.” 

“Hoe de rolverdeling tussen de verschillende entiteiten in dit geval precies is en was, kunnen we vanaf de buitenkant niet goed vaststellen”, moet Bruggeman echter concluderen. 

Schrijf je uit van mails

We kunnen dus niet met zekerheid vaststellen of de mails die Margot en andere oud-gedupeerden ontvangen onrechtmatig zijn. Maar ongewenst zijn ze in ieder geval wel. De meest praktische oplossing hiervoor? Schrijf je uit van de mails. Refurbished Store bevestigt dat dit kan: “Klanten kunnen zich onderaan elke nieuwsbrief afmelden”, laten zij weten.

Je kunt ook overwegen een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM), geeft Bruggeman als tip. “Als er meerdere klachten over dezelfde partij binnenkomen, is de kans groter dat de toezichthouders ermee aan de slag gaan. En als ze na onderzoek een overtreding vaststellen, kunnen zij maatregelen nemen, zoals een waarschuwing geven of het opleggen van een boete.”

Meer over