Reisbureau failliet: gaat je vakantie nu nog wel door?

Reisbureau

Je hotel of vakantiehuisje boeken kan vaak via een reisbureau.  Maar wat als het reisbureau waar jij geboekt hebt, failliet is gegaan? Kun je nog wel op je vakantie als je reisbureau failliet is of krijg je je geld nog terug? Radar zoekt het uit.

Hoe werkt een reisbureau? 

Een reisbureau is een bemiddelaar tussen jou en de accommodatie die je wilt boeken. Het reisbureau zorgt ervoor dat de boeking ook echt tot stand komt. Vaak betaal jij het reisbureau en zorgt het bureau er vervolgens voor dat de accommodatie-eigenaar betaald wordt. 

Wat als het reisbureau failliet is? 

Als het reisbureau failliet is of een faillissement heeft aangevraagd hangt er van af of het reisbureau de accommodatie al betaald heeft of niet. 

De accommodatie is betaald 

Als de accommodatie door het reisbureau is betaald, verandert er voor jouw vakantie vrij weinig. De boeking is in dat geval namelijk helemaal rond. Je vakantie kan dan gewoon doorgaan. 

Als je niet zeker weet of het reisbureau de accommodatie-eigenaar al heeft betaald, kun je hiervoor het beste contact opnemen met de eigenaar van de accommodatie zelf. 

Het reisbureau heeft nog niet betaald 

Het kan ook zo zijn dat jij het reisbureau al betaald hebt, maar dat het reisbureau de accommodatie nog niet heeft betaald. In dat geval kun je het beste met de curator van het reisbureau contact opnemen en vragen naar een oplossing. De curator regelt de afhandeling van het faillissement. Wie de curator is, kun je vinden in het Centraal Insolventieregister op de website Rechtspraak.nl.  

Komen jij en de curator niet tot een oplossing, dan kun je aan de curator vragen of je je geld terug kunt krijgen. Als het failliete reisbureau schulden heeft kan het zo zijn dat je geen geld terug kunt krijgen. De curator kan je hier meer over vertellen. 

Garantiefonds 

Ook kun je kijken of het reisbureau waar je bij hebt geboekt, is aangesloten bij een garantiefonds. “Als de klant heeft geboekt bij een reisbureau of reisorganisatie die is aangesloten bij de ANVR en SGR, dan kan de klant contact opnemen met het SGR", legt een woordvoerder van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen uit. 

De SGR, Stichting Garantiefonds Reisgelden, is een garantiefonds voor vooruitbetaalde reizen. “Zij vergoeden de klant of zorgen ervoor dat de klant zijn of haar reis kan afmaken, mocht deze onverhoopt al op vakantie zijn tijdens het faillissement”, aldus de woordvoerder.

Bron: ACM Consuwijzer, ANVR