'Ryanair pleegt contractbreuk door kort voor vertrek vluchten te annuleren'

ryanairvliegtuigcompensatie18-09-17.jpg

De Consumentenbond vindt dat Ryanair aansprakelijk is voor de schade die consumenten ondervinden aan het kort voor vertrek annuleren van vluchten. Ryanair pleegt daarmee contractbreuk, volgens de Consumentenbond. De bond berispt bovendien de gebrekkige communicatie van de maatschappij.

De luchtvaartmaatschappij moet bij annulering van de vlucht reizigers twee keuzes bieden. De eerste optie is om de volledige ticketprijs terug te krijgen binnen zeven dagen. De tweede optie is  kosteloze omboeking naar een zo spoedig mogelijke andere vlucht, eventueel bij een andere aanbieder. Dat stellen de Europese Commissie (EC) en de Consumentenbond. De EC reageert op de aankondiging van Ryanair om tot eind volgende maand dagelijks vele tientallen vluchten te schrappen: 'We moeten kijken of Ryanair de rechten van passagiers respecteert', zei een commissiewoordvoerder maandag.

De Consumentenbond raadt reizigers aan eerst contact te zoeken met Ryanair voordat zij een andere vlucht boeken, omdat de maatschappij anders de kosten voor het nieuwe ticket waarschijnlijk niet vergoedt.

Recht op compensatie

Naast vergoeding voor de gemaakte kosten, hebben consumenten volgens Europese wetgeving ook recht op compensatie wanneer hun vlucht binnen 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd en er geen sprake is van overmacht. Deze compensatie varieert tussen de €125 en €600, afhankelijk van de vluchtafstand.Wanneer je recht hebt op compensatie? Radar behandelde het eerder in de uitzending.

Reacties slachtoffers

De slachtoffers melden dat het contact met Ryanair moeizaam verloopt of helemaal niet mogelijk is. Bovendien ontbreekt ook duidelijke informatie op de website. De mensen die de Consumentenbond belden, maken  zich zorgen over hun geplande vakantie en tasten volledig in het duister over wat ze mogen en kunnen verwachten van Ryanair. 'Dat kan natuurlijk niet. Als je zo grootschalig vluchten annuleert dan moet je een duidelijke en heldere toelichting op je website plaatsen met een telefoonnummer waar mensen terecht kunnen met hun vragen', aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Passagiers van Ryanair melden aan de bond dat hun vakantie niet door kan gaan of dat zij door annulering van hun vlucht ter plekke extra kosten moeten maken voor bijvoorbeeld een hotelovernachting of extra dagen autohuur. Volgens de Consumentenbond komt dergelijke schade voor de rekening van Ryanair zelf, als de schade in voldoende verhouding staat met de annulering. Als de dekking van de verzekering ontoereikend is, of consumenten zijn niet verzekerd, dan kunnen zij zelf, eventueel via hun rechtsbijstandverzekering, een claim neerleggen bij Ryanair.

Consumentenorganisaties uit verschillende Europese landen overwegen juridische stappen tegen Ryanair.