Scheve tanden of gaatjes: kun je geld terugkrijgen van een tandarts of orthodontist?

Tandarts Kosten Verhalen

Wie het gebit onderhoudt, bezoekt regelmatig een tandarts. Maar wat nu als jouw tandarts een gaatje over het hoofd ziet of je tanden beschadigt tijdens een afspraak? En wat als je tanden weer verschuiven na jarenlang beugelen doordat een losse spalk niet wordt opgemerkt? Kun je geld terugkrijgen? Radar zocht het voor je uit.

Tandartsbezoek

Als consument, en in dit geval patiënt, ga je tijdens een tandartsbezoek uit van de kennis van je tandarts. Je kunt zelf immers je eigen tanden alleen maar oppervlakkig controleren. Gaatjes in je tanden, een losse spalk of tandplaque kun je vaak niet zelf verwijderen of repareren. 

Afhankelijk van je zorgverzekering moet je deze afspraken en eventuele correcties vaak zelf betalen. Extra vervelend als de tandarts dan bepaalde zaken over het hoofd ziet waardoor je een nieuwe afspraak moet maken en weer kosten hiervoor moet betalen. 

Kun je de kosten verhalen op je tandarts?

Kun je deze kosten verhalen op je tandarts? Radar vroeg het advocaat Mark Visser, gespecialiseerd in letselschade en werkzaam bij Hijink Advocaten. “De arts moet zich inspannen zo goed en zo kwaad als het kan. Maar hij kan je geen honderd procent garantie geven dat het ook slaagt. En dit is eigenlijk met elke medische ingreep. Als het gaat om medische ingrepen, is het onduidelijk of het gaat om een medische fout of een complicatie.”

Ben jij overtuigd?

Ben jij ervan overtuigd dat je huisarts nalatig is geweest tijdens een controle waardoor je nu met veel hogere kosten opgezadeld bent? “Als eisende partij, de patiënt, moet je het bewijs leveren. En als dat bewijs niet geleverd wordt, heb je niks. Als eisende partij moet je voldoende informatie hebben waardoor je kunt zeggen dat je tandarts een fout heeft gemaakt. Vaak ga je dan eerst naar een andere tandarts toe. Die kan vaststellen dat jij door het handelen van de andere tandarts schade hebt opgelopen.” 

De medisch adviseur van de verzekering van de tandarts zou dan kunnen bepalen of zij aansprakelijkheid erkennen. Zij kunnen dan overgaan tot een vergoeding van de schade. 

Wil jij de kosten verhalen op je tandarts?

Wat kun je doen als je mogelijke kosten wilt verhalen op een tandarts of orthodontist? Dan kun je deze stappen doorlopen.

  1. “Verzamel het medisch dossier, daar heb je recht op. Hierin kan staan wat er fout is gegaan. Dit doe je bij je eigen tandarts. Je kunt vragen aan de tandarts wat zijn/haar mening is over wat er verkeerd is gegaan en/of het ook op papier aangegeven kan worden.”
  2. “Laat jezelf door een andere tandarts controleren, en vraag opnieuw of je nieuwe tandarts wat op papier zet.” Volgens Visser kun je als patiënt hieruit opmaken of er echt iets aan de hand is. “Als de nieuwe tandarts iets op papier wil zetten, dan heb je, afhankelijk van de verklaring, een belangrijk stukje bewijs in handen of de tandarts een fout gemaakt heeft of niet.”
  3. Schakel een expert in. “Je kunt dan gebruik maken van een letselschadespecialist die de tandarts aansprakelijk stelt voor de kosten. De tandarts zal dan eigen verzekering inlichten.”
  4. De verzekeraar neemt contact op met de letselschadespecialist. “De verzekeraar zal in overleg gaan met de letselschadespecialist over het wel of niet accepteren van de aansprakelijkheid en wat eventueel de redenen zouden zijn waarom ze dat niet zouden doen. 
  5. Het kostenplaatje wordt bepaald. “Eventuele kosten die een patiënt maakt door de medische fout, worden in kaart gebracht. Dit kunnen ook kosten zijn als de patiënt door een bepaalde ingreep een tijdje niet kan werken. Ook bestaat dit vaak uit een stukje smartengeld.”
  6. Er wordt een regeling getroffen. 

Bewijs aanleveren noodzakelijk

Visser benadrukt wel dat je in het geval van een tandarts of orthodontist als eisende partij altijd het bewijs moet aanleveren. De kans bestaat echter wel dat als de verzekeraar van de tandarts de aansprakelijkheid niet wenst te aanvaarden, dat de eventuele juridische kosten in een gerechtelijke procedure hoger kunnen zijn dan de schadevergoeding die ze moeten vergoeden. Het is belangrijk om goed de schade die verhaald kan worden én de risico’s af te wegen voor er een gerechtelijke procedure opgestart zal worden. In een juridische procedure kan de rechter een beslissing nemen over de aansprakelijkheid, de schadevergoeding én de vergoeding voor de letselschadespecialist.

Gelukkig is een gerechtelijke procedure vaak niet noodzakelijk en kan er buiten de rechter om tot een oplossing gekomen worden.