Steeds vaker extra kosten bij opladen auto: wat houdt het blokkeertarief in?

Je elektrische auto aan de laadpaal laten hangen kan je tegenwoordig flink wat geld kosten. Blokkeertarieven worden namelijk steeds gebruikelijker in Nederland, om zo ‘laadpaalklevers’ tegen te gaan. Wat houdt zo’n tarief precies in, en waar moet je op letten?
Wat is een blokkeertarief?
Het is een grote ergernis voor mensen met een elektrische auto: je bent op zoek naar een laadpaal, maar alles is bezet. Frustrerend, zeker als je ziet dat sommige auto’s zelfs al vol zijn. Om deze ‘laadpaalklevers’ te voorkomen werken leveranciers steeds vaker met een zogenaamd blokkeertarief.
Hierdoor betaal je niet alleen voor je stroom, maar ook voor het aantal minuten dat je aan de laadpaal staat. Die tarieven verschillen per leverancier, dus je moet goed opletten aan welke paal je je auto hangt.
Vaker in Nederland
Blokkeertarieven worden volgens de ANWB namelijk steeds gebruikelijker in Nederland. Vanaf eind 2023 betaal je bij Shell al extra kosten voor een te lange oplaadsessie. Wanneer je auto na vier uur nog steeds aan de laadpaal staat, ga je 0,05 euro per minuut extra betalen, met een maximum van 12 euro per sessie. Dit dus allemaal om de doorstroom te verbeteren.
Vanaf 1 maart 2024 hanteert ook Allego een blokkeertarief. Het verschil met Shell is dat de extra kosten hier al direct ingaan. Je betaalt naast je vaste kosten ook vanaf het begin 0,25 euro per uur aan het blokkeertarief én bij Allego geldt geen maximumtarief. Hierdoor kunnen auto-eigenaren ineens voor een onprettige verrassing komen te staan.
Onverwachte kosten
Zo ondervond Anneke. Ze heeft al langer een elektrische auto die ze oplaadt op een parkeerterrein voor haar huis. “We kwamen laatst pas laat thuis op zaterdagavond, en de accu was leeg. We gooiden hem dus aan de laadpaal, en de volgende dag haalden we hem er weer af", vertelt ze. In de avond kwam ze erachter dat er voor 10 euro was geladen, meer dan het dubbele van wat het haar normaal kost.
Dat lijkt natuurlijk niet veel, maar hierdoor laadt ze haar auto niet meer ‘s nachts op. “Vanaf nu houden we hem strak in de gaten. We laden de auto overdag op, en als hij na 2,5 uur vol is gaat de stekker er direct eruit”, vertelt Anneke, die het met het idee overigens niet oneens is. “Het idee is natuurlijk niet gek. Er komen meer auto’s, en dan moet je het met een beperkt aantal plekken doen. Maar als je de auto ‘s nachts op wilt laden en je telkens 10 euro kwijt bent, dan ga je dat niet meer doen natuurlijk.”
Wat vindt de ANWB?
De ANWB is niet in alle gevallen tegen een blokkeertarief, en laat weten ze het als een doeltreffend middel zien om laadpaalklevers tegen te gaan. Aan de andere kant is er ook kritiek. “We zien graag dat het blokkeertarief gemaximeerd wordt op 3 uur en het zou goed zijn om gebruikers via een bord of sticker op de paal te informeren over dit blokkertarief”, laat de ANWB weten op zijn site.