Stuur jij veel kleding retour? Pas op voor de zwarte lijst

Je herkent het vast wel: je wil wat bestellen op het internet, maar je weet niet of je een maat S of M nodig hebt. Je bestelt ze daarom allebei en stuurt er eentje terug. Daar moet je alleen wel mee oppassen: je kunt zomaar op een zwarte lijst terechtkomen omdat je te veel retourneert.
Wat zegt Thuiswinkel Waarborg?
Het overkwam een gebruiker van het Radar-forum, die zich afvraagt of dat wel mag zonder waarschuwing. Wij leggen het voor aan Cor Molenaar, voorzitter van Thuiswinkel Waarborg en hoogleraar e-Commerce.
Mag je op een zwarte lijst gezet worden?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, dat mag. Molenaar: “Een klant hoeft niet te kopen en een verkoper hoeft niet te verkopen. Een verkoper mag dus zeker weigeren.”
Maar is een zwarte lijst een goed idee?
Online kleding bestellen is natuurlijk ideaal. Het scheelt vooral tijd, je hoeft er immers niet voor naar de winkel. De keerzijde van online bestellen is dat je niet weet of de nieuwe kleding goed past en of de stof lekker aanvoelt.
“Als je teleurgesteld bent over een artikel dan stuur je het terug en dat is logisch”, zegt Molenaar. Maar dit moet volgens hem wel binnen de perken blijven. “Er zijn ook gevallen waar gedragen kledingstukken terug worden gestuurd. Dan vind ik dat je mag zeggen ‘tot hier en niet verder’. Dus zo’n zwarte lijst vind ik een uitstekend idee”, besluit hij.
Kun je van de zwarte lijst afkomen?
Bij de webshop waar de Radar-forum gebruiker kleding had besteld, kan dat zeker. Dit laten ze weten in hun privacy statement: “Afhankelijk van het aantal retouren over de afgelopen twee jaar, beoordelen wij op geautomatiseerde wijze welke bestel- en betaalmogelijkheden jij aangeboden krijgt.”
Meld je hier aan voor de gratis nieuwsbrief.