Te hoge rente op doorlopend krediet? Consumenten krijgen extra compensatie

19052021rente.jpg

Consumenten die eerder met succes hun beklag deden over de te hoge rente op hun doorlopend krediet, die niet in de pas zou lopen met de marktrente, worden nog eens extra gecompenseerd. Dat heeft de Geschillencommissie van het financiële klachteninstituut Kifid bepaald.

Kredietverstrekker Interbank hield de rente bij een doorlopend krediet eerder hoog, terwijl de rente in de markt omlaag ging. Eerder werd geoordeeld dat Interbank de verschuldigde rente opnieuw moest berekenen en te veel betaalde rente moest terugbetalen. Voor de periode voorafgaand aan 1 januari 2008 werd door Interbank echter met een fictieve rente gerekend die hoger zou zijn geweest dan de marktrente.

Rentecompensatie opnieuw berekenen

De Geschillencommissie oordeelde dat Interbank de rentecompensatie voor de consumenten die de zaak aankaarten opnieuw moet berekenen. Dat geldt dan over de gehele looptijd van hun doorlopend krediet. In de betreffende gevallen werden de kredieten in 2005 en 2006 afgesloten.

Meerdere klachten Interbank

Kifid heeft meerdere soortgelijke klachten van consumenten over de berekening van de rentecompensatie door Interbank. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie dezelfde lijn volgen.

Consumentenjournalistiek in gevaar. Teken de petitie!

De NPO is voornemens om Radar en Kassa (BNNVARA) in te perken. Consumentenprogramma’s zijn van grote maatschappelijke waarde, omdat ze opkomen voor jouw belangen. Kijkers zijn daarom een petitie gestart tegen de plannen van de NPO. Je kunt de petitie hier tekenen. 

Bron: ANP