Tele2 gaat klanten zonder 4G-telefoon weren van haar netwerk

geensignaal_tele2_160113.jpg

Tele2 gaat nieuwe klanten verplichten om een 4G-toestel te gebruiken. Als je vanaf 11 januari klant wordt of je abonnement verlengt, zal je abonnement vanaf 1 februari worden geblokkeerd als je toestel 4G niet ondersteunt.

Als Tele2 je toestel blokkeert kun je nog wel gebeld worden en sms'jes ontvangen, maar het is niet mogelijk om zelf te bellen, te sms'en of gebruik te maken van mobiel internet.

Bij het afsluiten van een nieuw abonnement gaat de telecomprovider naar eigen zeggen duidelijk melden dat klanten een telefoon met 4G-ondersteuning moeten hebben. Klanten kunnen de blokkade opheffen door hun simkaart in een toestel te stoppen dat 4G ondersteunt.

Tele2 wil klanten zonder 4G-toestel weren om kosten te besparen. Klanten zonder 4G maken gebruik van het 2G of 3G-netwerk van T-Mobile. Dat kost Tele2 meer dan klanten die gebruikmaken van het eigen 4G-netwerk.

Is mijn smartphone geschikt voor 4G?

Techsite Tweakers.net geeft aan dat vrijwel alle smartphones die in de afgelopen jaren zijn verschenen 4G ondersteunen. Dit geldt niet voor bijvoorbeeld Apple iPhone 4, Apple iPhone 4S en Samsung Galaxy S3. Wil je  zeker weten dat jouw toestel geschikt is voor 4G? Tele2 heeft een overzicht met toestellen die 4G ondersteunen op haar website gepubliceerd.

Kan ik mijn contract kosteloos opzeggen na een blokkade?

Voor klanten die worden geblokkeerd, gelden volgens Tele2 geen speciale regels wat betreft opzeggen. Ook bij een blokkade moeten klanten de resterende abonnementsduur afbetalen als ze besluiten het contract op te zeggen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigt dit. 'Contract is contract', aldus woordvoerster Pauline Gras van ACM. 'Klanten zetten weloverwogen een handtekening onder een contract voor het 4G-netwerk.'

Mag Tele2 klanten verplichten om een 4G-toestel te nemen?

Tele2 staat in haar recht om klanten te weren zonder 4G-toestel. Volgens de ACM is de waarschuwing van de provider op de website en in de voorwaarden helder. Wel is het belangrijk dat consumenten zich goed blijven oriënteren. Gras: 'Kijk niet alleen maar naar de prijs, maar wees ook bewust voor de voorwaarden waarvoor je tekent.'

Bron: Tweakers.net / Tele2 / Autoriteit Consument & Markt