Telefoondiscounter: berg aan klachten, maar geen reactie | Radar Checkt!

Klachten over de webshop Telefoondiscounter kreeg Radar altijd al, maar de afgelopen maanden nam de hoeveelheid klachten opeens exponentieel toe. Wat is er aan de hand bij de webwinkel in refurbished iPhones? Telefoons worden niet geleverd, terwijl de site toch echt adverteert met 'Voor 23.59 besteld, morgen gratis in huis' en terugbetalingen worden ook niet gedaan. Fons trekt alles uit de kast om de gedupeerden te helpen.

Telefoondiscounter verkoopt refurbished Iphone: telefoons die naar Apple zijn teruggestuurd en waarvan kapotte onderdelen vervangen worden, waardoor de telefoon opnieuw gebruikt kan worden. Mooi principe, want het is duurzaam en goedkoper voor de consument. 

Zevenhonderd euro betaald, maar geen telefoon

Ilonka Witsen is een van de gedupeerden die Radar benaderde. In september bestelde zij voor meer dan zevenhonderd euro een telefoon bij Telefoondiscounter. Drie keer raden: niet geleverd. 

Na twee weken verwoede pogingen om Telefoondiscounter te bereiken, kreeg ze als reden dat corona ervoor had gezorgd dat ze nog geen telefoon had ontvangen. Er zou een lading iPhones in Engeland liggen. Dit vertrouwde Ilonka niet, dus ontbond ze de koopovereenkomst. Hier werd echter nooit op gereageerd. Resultaat: zevenhonderd euro lichter en geen iPhone rijker. 

Veel klachten over niet geleverde telefoons

Ilona is niet de enige, alleen al in februari kreeg Radar bijna twintig klachten binnen van ongeleverde telefoons en uitblijvende terugbetalingen. Van ouders van kinderen die al hun zelf verdiende zakgeld in een telefoon hebben gestopt die ze nooit geleverd hebben gekregen, tot een oudere dame die tevergeefs op een levering wacht. En ook op internet wemelt het van de klachten.

Eerder geen problemen met de webwinkel

Opvallend is overigens dat mensen ondanks de slechte reviews wel een telefoon bij de prijsvechter bestellen. De reden wordt al snel duidelijk: in het verleden hebben mensen eerder een iPhone hier besteld en toen was er nog niets aan de hand. Dezelfde klanten kwamen terug bij de website voor een nieuwer model, maar ontvingen na betaling geen telefoon. 
Een enkeling krijgt overigens na heel hard aandringen, soms dreigen en aangifte bij de politie doen uiteindelijk het geld terugbetaald, maar het gros blijft bedrogen achter. 

Dit is er echt aan de hand bij Telefoondiscounter

Fons gaat langs op de bedrijfslocatie van Telefoondiscounter waar niemand aanwezig is, maar bezoekt ook het huisadres van eigenaar Lorenzo. Hier komt hij erachter waarom er zoveel telefoons niet geleverd worden: het bedrijf is namelijk bijna failliet. Er wordt nog onderzocht of er een doorstart geregeld kan worden, met behulp van coronasteun. Het bedrijf hoopt het probleem op die manier op te kunnen lossen, zodat de consumenten hun geld terug kunnen krijgen. 

Overigens zijn via de website van Telefoondiscounter nog steeds telefoons te bestellen.