background branding

Terugbetaling voor vliegtickets? Deze vliegtuigmaatschappijen keren maar niet uit

30maartvliegtuig.jpg

Veel reizigers hebben het geld voor hun geannuleerde vliegtickets wegens corona nog niet teruggekregen. Het lijkt erop dat vooral buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en platforms die vliegtickets verkopen, het geld niet uitkeren. Dit blijkt na een onderzoek van BNR bij drie grote claimorganisaties. 

Er zijn nog zo’n 5000 reizigers die hun geld nog niet teruggekregen hebben. Samen zijn ze goed voor enkele miljoenen euro’s. Volgens Remco Kuilman van Aviclaim lukt het niet hun geld terug te krijgen. 'Luchtvaartmaatschappijen zijn vaak onbereikbaar of ze verschuilen zich achter voucherregelingen.'

Ryanair staat 'bovenaan', daarna Iberia en Royal Air Maroc

Volgens Kuilman zijn het vooral de buitenlandse maatschappen die het verschuldigde geld niet uitkeren. Ryanair heeft de hoogste schuld. 'Vanwege de lage ticketprijzen zijn dat de meest gedupeerde passagiers die zich bij ons hebben gemeld,' legt Kuilman uit. Dit proces doet zich eveneens voor bij Iberia en Royal Air Maroc, waar het ook moeilijk is voor passagiers om hun geld terug te krijgen. 

Wie heeft het geld: de luchtvaartmaatschappij of het online platform?

Niet alleen de buitenlandse maatschappijen hebben er moeite mee, ook online platforms zoals Cheaptickets.nl keren onvoldoende uit. Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl zegt: 'Vaak is het onduidelijk of het de tussenpersoon of luchtvaartmaatschappij is die moet uitbetalen. Het geld zweeft dan ergens tussen die twee.' Zo kan het voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen geld betalen aan het tussenplatform, maar de passagier daar niets van te zien krijgt.

Nederlandse maatschappijen voldoen vaker aan de betalingsverplichting, alhoewel dat niet uitsluit dat het geld aan een tussenplatform wordt betaald en dus niet aan de reiziger. Vorige maand nog riep de Consumentenbond minister Mark Harbers op om KLM en Transavia tot terugbetaling te dwingen. Dat ging om passagiers die via het inmiddels failliete D-reizen boekten. Zij zijn nog altijd niet terugbetaald. 

Deadline voor claims op tickets

De eerste claims verlopen deze maand en passagiers die nog geen claim hebben ingediend, hebben dus nog weinig tijd. De claim moet binnen twee jaar na de aankoop van de vliegtickets worden ingediend, anders is het te laat. Hier kun je lezen of bekijken hoe je je geld terugkrijgt na het annuleren van een vlucht wegens corona.

Bron: BNR