Terugleverkosten zonnepanelen niet verboden: hoe kies je het voordeligste energiecontract?

Zonnepanelen Huis

Steeds meer energiemaatschappijen rekenen terugleverkosten aan klanten met zonnepanelen. Dat gebeurt op verschillende manieren. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan naar de verschillende manieren en concludeert dat de tarieven niet onredelijk zijn. Het is dus niet verboden om extra kosten in rekening te brengen bij de consument met zonnepanelen. Hoe kies je het voordeligste energiecontract?

Op welke manieren vragen leveranciers terugleverkosten?

Terugleverkosten zijn de panelenbezitters een doorn in het oog. Maar ook op andere, minder doorzichtige manieren laten energiemaatschappijen panelenbezitters meer betalen. 

  • Zo krijgen bezitters van zonnepanelen geen welkomstkorting of loyaliteitsbonus als ze een contract afsluiten.
  • De contractduur is korter dan voor mensen zonder panelen
  • De leveringstarieven, waaronder kosten voor het vastrecht, kunnen hoger zijn.
  • En de energietarieven zelf kunnen hoger zijn als je panelen bezit.

De tarieven voor zonnepaneelhouders zijn dus redelijk, aldus de ACM. Wel stelt de toezichthouder dat het voor consumenten met zonnepanelen door de verschillende manieren ingewikkelder is geworden om contracten goed met elkaar te vergelijken. De ACM roept leveranciers en energievergelijkers op zich in te spannen voor een betere vergelijkbaarheid van contracten.

Radar vraagt het de energieleveranciers en organisaties

Radar heeft zeven energieleveranciers gevraagd of ze het eens zijn met deze stelling van de ACM.

Budget Energie

Zo laat Budget Energie weten: “Wij zijn het eens met de ACM dat het voor klanten begrijpelijk en duidelijk moet zijn. Transparantie en eenvoud in het aanbieden van contracten zijn essentieel voor consumenten om een goede keuze te kunnen maken, maar wij mogen als marktpartijen natuurlijk geen onderlinge afspraken maken. Uiteraard zijn wij bereid om mee te werken aan initiatieven die gericht zijn op het bevorderen van eenvoud en transparantie bij het vergelijken van contracten.”

Greenchoice

En Greenchoice zegt het volgende op onze schriftelijke vragen: “Wij zetten ons in om een zo helder mogelijk aanbod aan onze klanten te verschaffen. Inzicht in alle kosten is daarvoor natuurlijk cruciaal. Wij volgen hierin de ‘aanbod op maat aanpak’ (conform de ACM-vereisten). Deze aanpak maakt helder wat de kosten per maand zijn, waardoor ons aanbod goed vergelijkbaar is met dat van andere leveranciers.”

Vereniging Eigen Huis

Vereniging Eigen Huis is het eens met de ACM dat het erg ingewikkeld is voor de consument met zonnepanelen om een weloverwogen keuze te maken voor een energiecontract. “Vereniging Eigen Huis vindt de huidige wildgroei aan maatregelen al vanaf het begin zeer ongewenst. Duidelijke regels en betere bescherming van consumenten zijn broodnodig. VEH vindt dat energieleveranciers verplicht moeten worden extra kosten voor zonnepaneeleigenaren op eenzelfde manier door te berekenen”, laat Vereniging Eigen Huis weten.

Lastig om te vergelijken

Koen Kuijper van Energievergelijk.nl ziet ook dat het voor de consument behoorlijk lastig is om energiecontracten met elkaar te vergelijken. De website gebruikt nu drie verschillende methodes om de consument duidelijkheid te kunnen geven.

“De lastigste vergelijkingen zijn in mijn ogen voor de mensen die juist over het algemeen heel veel energie terugleveren, dus heel veel stroom aan het net terugleveren, want zij krijgen te maken met een teruglever kostenplaatje. Maar ze krijgen ook te maken met een vergoeding van de energieleverancier voor de stroom die ze netto aan het net terugleveren. Dus dat zijn huishoudens die meer terugleveren dan dat ze daadwerkelijk verbruiken in hun huishouden. Voor die groep is er dus nog een extra aspect aan de orde dus, namelijk die terugleververgoeding. En daarin kunnen energieleveranciers ook weer verschillen in tarifering.”

'Wacht met de aanschaf'

Hij raadt mensen die nog geen zonnepanelen daarom aan om nog even te wachten met de aanschaf. “De overheid is nu bezig met formeren. Er komt een pakket aan waarbij de salderingsregeling mogelijk wordt afgeschaft of zeer waarschijnlijk wordt afgeschaft per 1 januari 2027. Het is nog niet helemaal bekend hoe dat zich gaat, hoe dat gaat uitpakken en of er ook een redelijke vergoeding van de energieleverancier tegenover komt te staan.”

Meer over