Tom raakt het kwarttarief voor zijn oldtimer kwijt na vertraagde post van de Belastingdienst

Tom Camper Thumb

Tom uit Haarlem schrok toen hij dit jaar plotseling hoge belastingaanslagen voor zijn oude Volkswagen-camper ontving. Hij maakt al twaalf jaar gebruik van een voordelig kwarttarief voor oldtimers, maar ontving hiervoor de jaarlijkse rekening vorig jaar nooit. Wie niet voor 1 januari betaalt, raakt de korting kwijt en moet de volle mep betalen. Tom maakte bezwaar, maar de Belastingdienst geeft geen uitsluitsel voor de reactiedatum. Waarom kreeg Tom de brief niet, en waarom hoort hij nu niets meer?

Voor auto's en campers die bijna 40 jaar oud zijn, bestaat een speciale overgangsregeling. Eigenaren betalen dan maar een kwart van de normale wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting). Het bedrag moet voor 1 januari van dat jaar op de rekening van de Belastingdienst staan. Gebeurt dat niet? Dan vervalt de regeling en betaal je direct het reguliere, hoge tarief.

Waarom Tom niet meer van het kwarttarief gebruik kan maken

Tom rijdt in een Volkswagen LT-31 die hij heeft omgebouwd tot camper. In oktober van dit jaar wordt de bus 40 jaar oud en is hij volledig belastingvrij. "Dit was dus het allerlaatste jaar dat ik het kwarttarief van zo'n 120 euro hoefde te betalen", vertelt Tom aan Radar. Maar in tegenstelling tot de afgelopen twaalf jaar, ontving hij eind 2025 geen brief met een betaalverzoek. Tom stelt dat hij voor het einde van het jaar zelf met de Belastingdienst heeft gebeld om aan te geven dat hij niets had ontvangen. De Belastingdienst stelt in haar reactie dat het eerste contact pas in februari 2026 was geregistreerd.

Op Tom begin 2026 hogere aanslagen voor de reguliere wegenbelasting op de mat. Hij belde opnieuw om dit recht te zetten, maar de medewerker van de klantenservice kon hem niet verder helpen. Tom: "Er werd gezegd: de brief is volgens ons systeem verstuurd. Het is gewoon 'computer says no'. Ik moet er maar van uitgaan dat het gestuurd is en heb er niets tegenin te brengen."

Wachten op reactie terwijl de rekeningen opstapelen

Ondertussen lopen de kosten voor Tom op. Na eerdere betalingen van 13 en 128 euro ontving hij onlangs een nieuwe aanslag van 331 euro voor het tijdvak tot eind juli. Tot hij dit kan oplossen met de Belastingdienst heeft hij besloten zijn camper te schorsen, om kosten te besparen. "Voor die 120 euro per jaar schors ik hem normaal niet, maar met de nieuwe rekeningen heb ik dat toch gedaan", aldus Tom.

Nu het camperseizoen is begonnen heeft hij de schorsing weer opgeheven. Daardoor lopen de hoge aanslagen nu weer door. Tom voelt zich in het nauw gedreven: "De druk wordt bij mij opgevoerd, terwijl de bal bij hen ligt. Ik kan persoonlijk die 1000 euro wel voorschieten, maar wat als je dat niet kan? Het is niet eerlijk."

Honderden rekeningen liepen vertraging op

Radar legde de zaak van Tom voor aan de Belastingdienst. De instantie geeft in een schriftelijke reactie aan dat er eind vorig jaar inderdaad problemen waren: "Door de ingebruikneming van een nieuw systeem zijn de rekeningen voor ca. 400 motorrijtuigen die deel wilden nemen aan de overgangsregeling later verzonden dan gebruikelijk. De rekeningen zijn overigens wel correct verzonden." 

Opvallend is dat vrienden van Tom in december wel een telefoontje kregen als herinnering om het kwarttarief te betalen, maar Tom niet. De Belastingdienst legt uit: "De belastingtelefoon neemt, indien contactgegevens bekend zijn, in december eenmaal proactief contact op met burgers die een rekening voor de overgangsregeling hebben ontvangen maar deze nog niet hebben betaald. [...] Met betrekking tot de circa 400 rekeningen die dit jaar later zijn verzonden, is in ieder geval geen proactief contact opgenomen door de belastingtelefoon."

Aanmelden voor een regeling is eigen verantwoordelijkheid

De Belastingdienst erkent dat de rekeningen door het nieuwe systeem later zijn verstuurd en dat deze specifieke groep niet proactief is gebeld. Toch ziet de instantie daarin geen aanleiding om Tom tegemoet te komen.

Volgens de instantie ontslaat het missen van een brief je namelijk niet van je betalingsplicht: "Een rekening is een mededeling aan de belanghebbende van de omvang van de verschuldigde belasting. De omstandigheid dat belanghebbende de rekeningen mogelijk niet heeft ontvangen, kan daarom niet tot gevolg hebben dat hij wordt ontheven van zijn betalingsverplichting. Het verschuldigde bedrag dient namelijk te zijn voldaan voordat het tijdvak aanvangt (het tijdvak van de overgangsregeling betreft een kalenderjaar). Dit geldt ook in het geval de rekening nog niet is ontvangen."

Kortom: het is je eigen verantwoordelijkheid om in de gaten te houden wanneer en hoeveel je moet betalen: "Op de website van de Belastingdienst is aangegeven welk tarief van toepassing is en vóór welke datum de betaling moet zijn voldaan. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om via de Belastingtelefoon het juiste betalingskenmerk op te vragen."

Belastingdienst overschrijdt eigen reactietermijn bij bezwaar

Waar burgers zich aan een deadline moeten houden om te betalen, gaat de Belastingdienst soepeler om met hun eigen reactietermijn. Tom diende op 2 februari officieel bezwaar in. De Belastingdienst had daar uiterlijk 26 mei een beslissing over moeten nemen, maar die termijn is inmiddels met weken verstreken. Tom krijgt telefonisch te horen dat het erg druk is.

Ondertussen moet hij de onverwacht hoge rekeningen wel blijven betalen. Waarom wordt de betalingsplicht tijdens zo’n bezwaar niet gestopt? De Belastingdienst stelt hierover: "Het indienen van bezwaar schort de reguliere heffing van motorrijtuigenbelasting niet op." Dit betekent dat je alleen uitstel van betaling krijgt voor de belastingaanslag waartegen je bezwaar hebt ingediend. De wegenbelasting wordt ondertussen niet gepauzeerd. Besluit je om die rekeningen niet te betalen? Dan krijg je daar waarschijnlijk opnieuw naheffingen voor op de mat.

Tot slot geeft de Belastingdienst toe dat ze het betreuren dat de termijn voor het beslissen op het bezwaar is verstreken. “Dit is, in tegenstelling tot de termijn voor deelname aan de overgangsregeling, echter geen fatale termijn,” aldus de woordvoerder. Het missen van een betalingstermijn terwijl een bezwaar loopt leidde voor Tom direct tot hoge naheffingen en het verlies van de regeling, maar het overschrijden van de reactietermijn blijft voor de Belastingdienst zonder consequenties.

Dit kun jij doen in deze situatie

Loop je tegen dezelfde muur aan als Tom, of wil je voorkomen dat je in deze valkuil trapt? Radar zet belangrijkste stappen voor je op een rij:

  1. Stel de Belastingdienst schriftelijk in gebreke

    Burgers kunnen de Belastingdienst in gebreke stellen wanneer niet tijdig op een bezwaar wordt beslist. Hiervoor is een algemeen formulier beschikbaar via de website van de Belastingdienst: 'Dwangsom bij niet tijdig beslissen'.

  2. Recht op een dwangsom

    Na ontvangst van de ingebrekestelling krijgt de Belastingdienst nog twee weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Als daarna nog geen beslissing volgt, kan er automatisch recht ontstaan op een dwangsom.

  3. Stop niet zomaar met betalen

    Een bezwaar pauzeert je betalingsplicht niet. Blijf lopende rekeningen betalen om extra naheffingen en boetes te voorkomen. Gebruik je de auto of camper voorlopig niet? Dan is het tijdelijk schorsen van je kenteken de enige manier om de belastingplicht stop te zetten.

  4. Wacht niet op de postbode

    Het kwarttarief voor oldtimers moet uiterlijk 31 december binnen zijn. Vertrouw niet blind op de post of de Berichtenbox. Krijg je in december geen bericht? Zoek dan zelf het betalingskenmerk op via de website of vraag het op bij de Belastingtelefoon, om te voorkomen dat je de korting verliest.