Treinen vaker op tijd sinds nieuwe dienstregeling NS

ns-nieuwe-dienstregeing10052017.jpg

De nieuwe dienstregeling van de NS die op 11 december werd ingevoerd begint langzaam effect te krijgen. Treinreizigers komen steeds vaker op tijd op hun bestemming. Dat blijkt uit de rapportage over het eerste kwartaal die de NS naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft gestuurd.

In januari kwam 88,1 procent van de treinreizigers op tijd. In maart was dit aantal gestegen naar 92,2 procent. De punctualiteit over het eerste kwartaal ligt met een gemiddelde van 90,5 procent nog wel lager dan een jaar eerder. Toen was dat 92,7 procent.

Passagiers vaker tevreden

Volgens NS zijn de passagiers ook steeds vaker tevreden. Uit klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat het aantal tevreden reizigers steeg van 74,9 procent in januari naar 75,5 procent in maart. In het eerste kwartaal van 2016 gaf nog 73,8 procent van de reizigers de NS een 7 of hoger.

Meer kans op een zitplaats

Ook maken reizigers in maart steeds vaker kans op een zitplaats. Zo steeg de gemiddelde zitplaatskans met 93,3 procent in januari naar 95,1 procent in maart. Volgens de NS komt dit door het stapsgewijs invoeren van nieuwe sprinters.

Rechtszaak ConsumentenClaim

De rechtbank Midden-Nederland heeft bepaald dat de rechtszaak van ConsumentenClaim tegen de Nederlandse Spoorwegen door een meervoudige kamer (drie rechters) moet worden behandeld. De kantonrechter wil niet als enige rechter over de kwestie beslissen, vanwege de mogelijke impact van de rechtszaak. Dat meldt ConsumentenClaim.

Compensatie voor overvolle treinen

ConsumentenClaim, dat gespecialiseerd is in massaclaims, wil via de rechter compensatie afdwingen voor treinreizigers die last hebben gehad van overvolle treinen. In totaal zegt het bedrijf op te komen voor meer dan 10.000 treinreizigers. Volgens de organisatie is het opmerkelijk dat de NS de drukte in de treinen wijt aan de eisen die aan de winst worden gesteld door het ministerie van Financiën. De NS maakte de afgelopen jaren meer dan 100 miljoen euro winst, maar er is nog altijd een tekort aan treinen, laat ConsumentenClaim.

De NS liet eerder in een reactie weten te schrikken 'dat we in Nederland zo met elkaar omgaan'. 'Dit soort Amerikaanse toestanden helpt de reiziger niet', aldus het spoorbedrijf.

Bron: ANP