'Roekeloze mensen grootste oorzaak treinvertragingen'

wangedrag-spoor-trein18052017.jpg

Meer dan de helft van de treinvertragingen (53 procent) wordt veroorzaakt door roekeloos gedrag van automobilisten, fietsers en wandelaars.

'We hebben het hier over idioten die doodleuk het spoor opgaan om rare fratsen uit te halen, foto's te maken of een kortere weg te nemen', zegt Willem Loonen, hoofd Meldkamer Spoor in Utrecht donderdag in een interview met De Telegraaf.

'Ze spelen met hun leven', aldus Loonen. 'Het lijkt wel of Nederlanders steeds gekker worden. Onbegrijpelijk.' Later donderdagochtend presenteert spoorbeheerder ProRail in Utrecht het jaarverslag. Van de 37.000 incidenten op het spoor die jaarlijks plaatsvinden, zorgt bijna een derde voor vertragingen waar reizigers last van hebben, aldus de krant.

Recordaantal vragen en klachten voor ProRail

Mede door vertragingen, ontving ProRail vorig jaar een recordaantal vragen, verzoeken en klachten. Het aantal mensen dat contact opnam met de spoorbeheerder steeg met een kwart ten opzichte van 2015.

Ergernis aan geluiden of vertraging

Dat staat in het jongste jaarverslag dat donderdag is gepresenteerd. In totaal kwamen ruim 13.000 berichten binnen via de telefoon, internet of per post. Meestal betrof het mensen die zich ergerden aan het geluid, aan de trillingen of aan treinen die niet of te laat reden. Ook vonden veel omwonenden dat de bermen moesten worden gemaaid.

Minder technische storingen dan voorgaande jaren

Als rapportcijfer kreeg ProRail van het publiek een 7,7, dat is vrijwel gelijk aan een jaar eerder. Overheden en bouwondernemingen zijn wel minder tevreden. Vooral overheden zijn kritischer geworden en zouden ProRail niet direct aanraden als partner om mee samen te werken.

Topman Pier Eringa blikt tevreden terug op 2016. 'De daling van het aantal technische storingen zette vorig jaar verder door. 89,4 procent van de treinen reed op tijd. Dat is een prima prestatie.' Toch ziet hij genoeg verbeterpunten. 'Het internationale reizigersverkeer verdient aandacht. De punctualiteit op de HSL kan beter.'

Nieuwe afspraken over goederenvervoer

Ook wil hij dat meer treinen stiller worden en dat met het ministerie van Infrastructuur nieuwe afspraken worden gemaakt over het goederenvervoer. Onvoldoende goederentreinen reden op tijd, maar voor vervoerders en verladers is het volgens Eringa belangrijker dat de wagons op tijd worden overgeslagen.

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) bevestigt dat. 'Voor het spoorgoederenvervoer is het wel of niet rijden van een trein binnen een tijdslot van drie minuten niet het ultieme doel. Een reiziger kan door drie minuten vertraging een aansluiting missen, maar voor een container op weg naar bijvoorbeeld Italië maakt drie minuten niets uit.'

KNV vindt het bemoedigend dat ProRail speciale aandacht besteedt aan het goederenvervoer. 'Het goederenvervoer verdient deze centrale plek. ProRail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam investeren gezamenlijk flink. Dat levert de Nederlandse economie geld op. Klanten willen dat ProRail met flexibiliteit ruimte vindt op het spoor voor iedere goederentrein.'

Bron: ANP