Tv-uitzending 22-10-2018
De wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) vallen nog steeds niet binnen de afgesproken norm. Wat moet er gebeuren om ze korter te krijgen? Verder: kleine ondernemers, zoals zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers), krijgen veel te maken met acquisitiefraude. Wat kunnen ze hiertegen doen?
Wachtlijsten in de ggz: hoe kunnen ze korter?
Je wilt psychische hulp en gaat naar de huisarts. Die verwijst je door naar een ggz-instelling, omdat je daar de hulp kan krijgen die je nodig hebt. Een jaar later sta je nog steeds op de wachtlijst en ben je de wanhoop nabij. En dit geval staat niet op zichzelf.
Tal van mensen staan op een wachtlijst in afwachting van broodnodige psychische hulp. De brancheorganisaties in de geestelijke gezondheidszorg maakten in juni 2017 samen met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport landelijke afspraken om de wachttijden aan te pakken. Vóór 1 juli 2018 zouden de wachttijden binnen de afgesproken norm vallen, maar niks blijkt minder waar.
Wat moet er toch gebeuren om de wachttijden korter te krijgen? Radar benadert alle betrokken partijen. Wie heeft het antwoord?
Wat zzp'ers kunnen doen tegen acquisitiefraude
Als zzp'er heb je vaak een bedrijf aan huis. Het is daarom eerder regel dan uitzondering dat je daar wordt benaderd door commerciële partijen. Je gegevens zijn tenslotte makkelijk te vinden in het online register van de Kamer van Koophandel.
Of je niet wil overstappen naar een andere energie-aanbieder bijvoorbeeld. 'Een voordeliger contract met korting', zo belooft de verkoper aan de telefoon. Wanneer je het contact binnen krijgt, blijkt dat je helemaal niet voordeliger uit bent.
Bovendien zit je vast aan een vijfjarig zakelijk contract waar je maar moeilijk vanaf komt. ZZP Nederland luidt de noodklok: de gegevens en de rechten van de zzp'er moeten beter beschermd worden, zeker nu steeds meer mensen de stap nemen om voor zichzelf te beginnen. Wat kun je doen wanneer je als kleine ondernemer geconfronteerd wordt met dit soort verkooppraktijken?