Tv-uitzending maandag 24 april
Radar is op 24 april 2023 weer op tv. Deze week bekijken we de Europese plannen voor een wet die producenten van elektronische producten moet verplichten reparaties uit te voeren. Maar hoe werkt dat precies? Ook spreken we Henricke. Zij betaalde in 2022 ziekenhuiskosten, zonder dat ze dat jaar in een ziekenhuis was geweest. Wat is er aan de hand? Tenslotte onderzoekt Fons waar de klachtenregen van telecomaanbieder Delta vandaan komt.
Nieuwe Europese wet: recht op reparatie
In 2050 wil Nederland een circulaire economie hebben. Oftewel: alles moet hergebruikt worden. Maar producten gaan snel kapot en zijn dan vaak niet meer te repareren. Of ze zijn wel te herstellen, maar belanden op de vuilnishoop. Daarom is er op Europees niveau een wet in de maak, die de producenten zal dwingen om het toch anders te doen. Zo gaat het fabrikanten verplichten om ook buiten de wettelijke garantie van 2 jaar de kapotte apparatuur te repareren. Maar over de hoogte van de kosten is bijvoorbeeld niks bepaald. Wat houdt de nieuwe wet precies in? En hoe graag willen we eigenlijk dat apparaten gerepareerd worden in plaats van iets nieuws kopen?
Veel klachten over telecomaanbieder Delta
Het regent klachten over Caiway en Delta, de tv- en internetproviders van DELTA Fiber. E-mails, reacties op het Radar forum en slechte reviews op Klachtenkompas en Trustpilot. De klachten variëren: over slechte verbinding, slechte klantenservice, modems die niet geleverd worden en glasvezel dat niet wordt aangelegd. Mensen zijn vooral niet te spreken over de communicatie. Er lijkt van alles mis te gaan. En wat gaat Caiway doen om de problemen te verhelpen?
In 2022 niet in het ziekenhuis geweest, maar er wel voor betalen? Hoe kan dat?
Het blijkt al jaren een probleem: het DBC-systeem. Ziekenhuizen registreren de diagnose, behandeling en kosten in een zogenaamde Diagnose Behandel Combinatie (DBC). De ziekenhuizen geven die kosten vervolgens door aan de zorgverzekeraar. Door het dbc-systeem betalen patiënten soms hun eigen risico over een jaar waarin ze geen zorg hebben gehad. Veel mensen proberen hun zorg zo te plannen dat ze niet onnodig hun eigen risico kwijt raken. Zo ook Henricke. Omdat zij in heel 2022 niet in het ziekenhuis is geweest, dacht ze dat jaar geen kosten gemaakt te hebben. Toch werden de kosten voor de ziekenhuisafspraak in januari 2023 van haar eigen risico van 2022 gedeclareerd. Hoe kan dat, en belangrijker, hoe had zij dit kunnen weten?